Första kondistipset har kommit in!


I hlegtipset nedan bad jag ju om tips på 50-talskaféer. Monet, som på sin blogg
just nu pendlar mellan sin nya hembygd Sydfrankrike och sin släkts gamla, Kiruna,
kommer med det första tipset: Hamréns i Harads, Norrbotten.


Eftersom mycket av inredningen på bilderna andas mer 1990-tal än 1950-tal
(och jukeboxen på en av dem har Trasig-lapp) så nöjer jag mig med att visa
ett par väggprydnader. Sockerskorpor!


Och lördagsflickan - sitter hon på Hamréns imorgon, tro? Och
mumsar på en pepparkaka och tittar ut i det norrbottniska mörkret.

Tack, Monet!
Har DU också 50-talskafétips? Låt mig veta!
1 Jessica:

skriven

I Emmaboda i Småland finns ett härligt femtiotalsfik som heter Fenix, firade alltid skolavslutningen där med en stor bit tv-tårta när jag var liten. :)

2 Jessica:

skriven

Hittade en länk här: http://www.emmaboda.se/For-turister/Ata/Cafeer/Konditori-Fenix/

3 Annelis syrra:

skriven

Precis bredvid Järnvägsstationen i Enköping (du vet, Sveriges närmaste stad, tralala!) så finns ett härligt gammalt fik. Namnet minns jag inte just nu.

Mitt i lokalen har de ett bord, med kaffekoppar och kaffepannan, i teak. Det är pelare i rummet och några bord har markis! Utbudet är det vanliga, de gör smörgåsar på beställning. Och säljer vykort med Enköpingsvyer! Värt ett besök! Har tyvärr inga bilder, men det kan du ta, när du ska dit...

4 Libby:

skriven

Jessica: Tv-tårta! Nu måste det bli en Smålandsresa till sommaren, det känner jag!

Annelis syrra: Och Enköping redan i vinter!

5 Anneli:

skriven

Ja den i Enköping är fin! Firade min 45 årsdag där förra året med de närmast sörjande. Minns inte heller namnet just nu. I Enköping finns det också otroligt fina parker.

6 Smulan:

skriven

Jag har ett par caféer som jag gärna rekommenderar.

Cafeét i Hälla utanför Åsele har gamla 1950-talsmöblerna kvar i sin inredning, servererar bröd av 50-talsrecept och där är hur mysigt som helst!

http://hem.passagen.se/aced/cafe.htm



Det andra cafeét heter Kronan och finns i Åsele. Den har ursprunglig 1940-tals inredning.

http://www.konditorikronan.se/



Hälsningar Smulan

7 Libby:

skriven

Vad kul med ett kafétips från nedre Norrland också! Fortsätt tipsa, hela tiden. Till sommaren ska jag sammanställa en 50-talskaféguide över Sverige, med alla bloggläsares tips och omdömen!

8 Rutan:

skriven

Ebbas i Helsingborg!

Kommentera här: