Hjälp mig välja tapetstil!


Jag har nu hittat en målare, som ska ta sig an och måla/tapetsera min enrummare
 i februari. Jag har alltså gott om tid att leta mig fram till rätt tapet. Tyvärr ska inte köket
tapetseras, det har vita betongväggar och gammaldags kökskåp (som dock ska målas om så
småningom, men vi tar en sak i taget).
Annars hade den här tapeten från interior1900 varit given. Det blir inte mer 1950-tal än så här.
Och ni som följer bloggen vet att jag gillar äggkoppar, se här och här. Tänk att ha en tapet
med tre glada äggkoppar!

 
Nej, det är mer någonting i den här stilen som är aktuellt. Vi talar alltså om
fondtapet till alkoven. Jag tror nämligen att jag redan nu har bestämt mig för att
måla resten av rummet vitt. Det är en liten lägenhet och vitt gör den större.
Dessutom är 1950-talets gröna, gula, grå och röda nyanser snyggt mot vitt.
(Även dessa tapeter är från interior1900)


Fast kanske ska jag vara litet vågad i alkoven då, när resten är vitt?
Tänk vad snyggt med matchande röd rya, och allt annat rött som jag lär
dra hem till lyan. Oxblod heter tapeten, från Birgit Burström Handtryckta
Tapeter AB
.

   
Flerfilig 50-talare, Vågigt nät, Spårvagnar och lakrits. Man vill ju ha allihop, eller hur?
Samtliga från Birgit Burström Handtryckta Tapeter AB.
Nå, vad tycker ni? Får jag presentera Alkoven:


Förutsättningar inför tapetseringen:
Alkoven återfinns längst in i rummet. Till vänster ligger hallen och till höger
badrummet.
En Stringhylla ska upp där affischen hänger (den är för övrigt
till salu, jag har kommit på att jag inte gillar den).
Med tiden ska byrån som är en halv bokhylla ersättas med en snyggare
förvaringsmöbel från tiden, alternativt med en liten fåtölj plus soffbord.

Tyck till, ge mig råd!
1 Anneli:

skriven

Om du nu ska ha VITA väggar så blir den mörkröda tapeten fin! Annars gör inte de övriga ljusa tapeterna lägenheten så mycket mörkare än om du väjer vitt, du ska väl ha lampor hemma, och då får du en riktig 50-tals lägenhe =WOW!!!! Ta en fonttapet (äggkoppar) i köket istället!!

Av de ljusa tapeterna tycker jag att den som är under den röda tapeten till vänster ger rätt känsla. Den har lite rött i sig och är ganska ljus. Det kommer inte att bli mörkt i din lägenhet om du har den! Dessutom har du relativt högt i tak. Vita väggar och en färgstark fondtapet är 2000-tal i mina ögon. Då får du en lägenhet som alla andra har.

2 Monet:

skriven

Ta någon av de ljusa flerfiliga. De är väldigt femtiotal. Jag tycker som Anneli att du gott kan ha dem i hela lägenheten, de är så pass ljusa och kommer med sina diskreta men ändå tydliga mönster att ge femtiotalskänsla till hela rummet när det får sina rätta möbler. Bamse, t.ex :-)



Tycker heller inte, precis som Anneli att du ska ha någon mörk fondtapet i alkoven, så såg det inte ut på femtiotalet vad jag kan minnas. Och det kommer att bli skitmörkt i det hörnet. Hela grejen med vita väggar och fondtapet är dessutom snart ute. Och är skitfult!



Jag skulle passa mig för äggkoppstapet i köket. Du kommer att bli helt mönsterstirrig efter ett tag. Satsa hellre på femtiotal i gardiner, bordsduk, vaser och blomkrukor. Och pynta med dina äggkoppar istället. Det är väldigt mycket mönster under det här decenniet, det är OK att blanda till en del men för mycket skämmer allt!

3 Anneli:

skriven

Ja du kan ha äggkoppstapeten på insidan av köksluckorna istället! Du ser dem bara när du ska öppna skåpet, och blir då sugen på ägg.



4 Monet:

skriven

En fråga: varför har du byrå och annat i alkoven? Är den inte ursprungligen tänkt som SOVALKOV?? Dvs det är där man ställer sängen??

5 Libby:

skriven

Jo, 1934 när huset byggdes var det säkert tänkt så. Man fick säkert in en hel barnaskara, skavfötters, i alkoven. Själv föredrar jag bredare sängar än 80 cm. Och vill kunna öppna badrumsdörren utan att den slår i en sänggavel.

För liten alkov för säng, alltså. Tyvärr!

Kommentera här: