Mumin - since 1950


Mumin som porslin kom första gången på 1950-talet. Det var en barnservis och Mumintrollen
som figuriner. Tove Jansson själv stod för dekoren. På 1990-talet lanserade Arabia Mumin
en andra gång. Femtiotalsmannen och jag började köpa en Muminmugg då och då för att de
är så lustiga. Det var först för någon vecka sedan som jag insåg att muggarna
är samlarobjekt. Här är våra Muminmuggar med vintermotiv.


Årets julmugg med Mumin. Man blir varm i hjärtat av Muminmuggarna.


Baksidan av julmugg 2008.


 "Moomintroll on ice", 1990-. Dekor på den och muggarna nedan:
Tove Slotte-Elevant.

 
"Winter night", 2006.

   
"Christmas greeting", 1997-2002

 
Mugg från första 1950-talsservisen. Dekor: Tove Jansson. Foto: Arabia.
Alla Muminsaker från Arabia, från 1950 och framåt, hittar du här. 
1 Monet:

skriven

Jättegulligt!

2 Kittin:

skriven

Ååååh! Jag älskar mumin! Jag samlar själv lite smått på muggarna. Har dock aldrig sett de sär från femtiotalet förr.

3 Christina:

skriven

Jag älskar de lite äldre muminmuggarna, de som bara har en dekorfärg... porslinet är dessutom tunnare och godare att dricka ur på dessa. De mångfärgade är tjockare och klunsigare.



Jag kan inte börja dagen utan att dricka mitt morgonkaffe ur min favoritmuminmugg, en blekgul där muminmamman sågar ved och kanten nertill är kantad av tecknade snäckskal.

4 Anonym:

skriven

Christina: Jag läser din kommentar och går direkt till skåpet och tar ut muggarna och kollar. Jo, de äldre från början av 1990-talet, som ju bara hade en dekorfärg, är aningens tunnare! Är det därför jag alltid - undermedvetet - väljer en av dem? Och de med en dekorfärg är snyggare, renare i linjerna. Gick in och kollade sågmuggen, den är ju jättefin! Mina egna två favoriter är Stinky (grå) och Muminmamman och bären (röd).

5 Christina:

skriven

Ja, de har mycket vackrare linjer, de gamla muggarna, och motiven är lite mindre och fler på varje mugg.

Missade din Arabialänk igår. Nu har jag suttit och tittat på en saknad favoritmugg som en gäst hade i golvet för många år sedan, den med lilla My. Bilden när hon badar tyckte jag så mycket om.

Det är så synd att man inte kan köpa dem längre. Jag menar de "rätta" muggarna.

6 Libby:

skriven

Jo, du KAN köpa dem. Men till löjligt höga priser, som det blir med saker folk samlar på. Senast jag var in och kollade på Tradera var en mugg från 1990-talet uppe i drygt 700 kronor. Puh!

7 Christina:

skriven

Är det sant? Jisses, då ska jag var ännu mer rädd om dom fyra jag har.

Kommentera här: