Och vinnaren i 50-talstävlingen är...


... en 50-talist!

FÖRSTAPRISET i tävlingen "Vad var det bästa med 1950-talet?", en Volvo PV i form av en 
nyckelring går till "Rutan" för hennes svar:
"Det bästa med 50-talet är att det fanns kvar även efter att det var slut (som du har nämnt)
och fortfarande finns. Stringhyllan har aldrig blivit omodern t ex.
Fast egentligen är det bästa vi 50-talister. En generation som funnit sig i sin lott mellan
de stora och konsumerande 40-talisterna och de revolutionerande 60-talisterna.
Där har vi stått stadigt när det stormat från alla håll, som ett mellanbarn i syskonskaran."

Min kommentar: Det är bara rättvist att en 50-talist för en gångs skull får glänsa.
Jag gillar er, ni finns där och är bara bra, liksom. Och - vad kan vara MER 1950-tal än
någon som faktiskt tillverkades då?
(Femtiotalsmannen som svarade något liknande får en kram som pris.)

ANDRAPRISET, servetterna med Saabar, Cobror och Zebror, går till Annika för att hon
sammanfattar det 1950-tal som Femtiotalsjakten är på jakt efter:
"Det bästa med femtiotalet var sommaren l955 som alla minns som lång, solig och
härlig. Det bästa med femtiotalet för övrigt var de bulliga bilarna, den kvardröjande glädjen
över att kriget var slut och världen öppen igen, framtidshoppet - gärna symboliserat med
ett rundhyllt flygplan över den blå himlen och rosiga barn i en bil på väg till sommarlovet.
Framtiden var vår!

Min kommentar: 100 procent känsla. Och titta på grabben ovan. Han tittar upp mot de
bulliga flygplanen och ler mot den ljusa framtiden!


HEDERSOMNÄMNANDE till "Åsas kompis":
"Nu skulle man kanske dra till med folkhemmet eller Sputnik men jag säger brylcreem.
De fysiska spåren av den finns kvar på tapeter än i denna dag."

Min kommentar: Sådana samtidsarkeologiska studier väcker min beundran.

Till sist: Tack, alla som deltog i tävlingen!
(Brylcreemefotot: Wikipedia Commons)


1 Rutan:

skriven

Tack och hurra vad jag blev glad! Det blir den bästa julklappen. Såklart hade vi en PV i familjen när jag var barn, en svart.

2 ab:

skriven

Får tacka för äran!

3 Åsas kompis:

skriven

Tackar, jag känner mig hedrad.

Kommentera här: