Roslagsrunda (inköp)


I lördags gjorde Femtiotalsmannen och jag en biltur upp i norra Roslagen.
Jag hade ett uppdämt köpsug. Hästen hittade jag i en garageloppis i Hallstavik.
Trots min nya bibel, den som hästen står på, så kan jag inte placera den. Säljaren
påstod bestämt at det är Upsala-Ekeby. Signaturen under, som jag borde ha plåtat,
får göra det i morgon, ser kanske ut som ett UE och en siffra - eller inte.
To be continued...


Åååh, Dorothy. Från butiken Second half i Älmsta var jag tvungen att hemföra denna tallrik.
Servisen heter alltså Dorothy, formgivare Helmer Ringström, Gefle.


Perfekt liten tillbringare till kaffemjölken, hon heter Maria, är från Gefle.
Och smörasken! Den...


... är en Breger, sa antikhandlaren i Älmsta som har en butik där allt är i fint skick
och vackert presenterat. Den ligger snett emot Ica. Don´t miss om du har vägarna
förbi! Läs mer om Carl-Arne Breger här.


Mer plastic fantastic, här hos Second half. Den djupblå tillbringaren designad av Sigvard
Bernadotte har jag redan. Jag tyckte att Sigge behöver sällskap, så jag plockade med mig det
ljusblå halvlitermåttet...


... och en Rondo-assiett, Upsala-Ekeby. Sedan fick det vara nog. Nu blir det inga inköp förrän
nästa onsdag, då Empire-Amelie och jag ska på vår månatliga antikrunda. Se våra tidigare rundor
under Antikrundor med Empire-Amelie här till höger.


De här kompisarna fick stå kvar. Nu är vi inne på 1970-talet, jag minns hur
ljummen apelsinsaft ur sådan där flaska till höger smakade. Isch.

I morgon på bloggen: Roslagsrunda (bättre bedagade butiker).
1 Staffan H:

skriven

Fint urval av prylar du presenterar. Smörasken kommer jag ihåg; en likadan ingick i "campingutrustningen" (vi brukade bo på vandrarhem) en gång för länge sedan. Såvitt jag minns funkade den utmärkt.

2 Benny:

skriven

Gott Nytt År!

Jag har kollat Dorothy, den ska enligt "Boken II" (den nya "Gefle Porslinsfabrik..." alltså...) ha gjorts 1957-61. Vad som inte framgår av boken är att den gjordes i två färgkombinationer och två modeller. En grön-gul-svart i den runda modellen KB och en röd-gul-svart i den kantiga modellen BD. Den senare modellen är designad av Sven Eric Skawonius.



Helmer Ringströms dekor är helskön som vanligt, men jag vet inte om han gett den namn efter Dorothy Clough, mycket möjligt! Gamle Helmer lever fortfarande vad jag vet, han bor i Gävle och är så där en 93 år tror jag (lite kuriosa...)



Ett exempel på en namngivning efter en kollega är ju den mycket kända "Lillemor"-dekoren som alltid tillskrivits Arthur Percy. Den gjordes ju i själva verket av Lillemor Mannerheim, men lanserades som Percys...han gav den dock namnet Lillemor efter frk. Mannerheim!

3 stina:

skriven

Åhh, härliga bilder! Jag minns också apelsinsaften i den gula flaskan!

4 Libby:

skriven

Benny: Tack för all info! Kul! Tänk att idolen Helmer lever, om jag jobbade på någon av Gävletidningarna skulle jag se till att ha minst ett reportage om året om honom. Kanske skrev de något när han fyllde 90? Måste kolla. Om inte du vet?

Gott Nytt År tillbaka!

5 Jeanette:

skriven

Hej,



Vet inte om jag har nämnt det förut, men det här är ju den absoluta favorit bloggen i mitt tycke.

Hur mysig som helst. Var hittar du alla coola saker någonstans?

Jag är själv på jakt efter en gammal radio för en inte allt för dyr peng. Gärna som man kan plugga in LP till. Jätte svårt sånt där.

Hittade ett par jätte coola fåtöljer som var billiga. Blev överlycklig.



God fortsättning iaf. :)

6 Libby:

skriven

Tack!

7 ab:

skriven

Men ahh! Den där gula plastmuggen med vit kant hade jag på sextiotalet - köpte dem då...

8 essko:

skriven

Åh, den affären (och ett par till i Älmsta vill jag minnas?) åktte vi förbi en dag i somras när det var STÄNGT....,dina bilder får mig att vilja åka dit på momangen, enkom för affärernas skull...törs man fråga om priserna, var de överkomliga?

9 Libby:

skriven

Essko: Antikhandeln, som inte verkar ha något namn, det står bara Antikhandel, är ytterst prisvärd. Riktigt fina möbler och saker, en bra bit under Stockholmspriser när man tittar till skicket på det hon säljer. Allting är välvårdat. Teakbord är oljade och släta, plastgrejer har etiketterna kvar (typ Styrenplast, se smörasken) och tidningar och böcker har plastfodral. Nu senast fanns det också småsaker, som små solgula plastskålar för bara fem kronor styck. Smörasken gav jag 75 kronor för, det är ju dyrt om man tänker loppis, men på loppis hittar åtminstone inte jag en Breger-smörask som ser i princip oanvänd ut inuti och har den där roliga lappen under och ett lock som sluter perfekt. Ska ha den till småkakor i picknickkorgen i sommar.

Den andra butiken är mer av loppisbutik, men har även "riktiga" antikgrejer. Jag såg till exempel Yngve Ekströms sideboard Thea där i somras. MEN, jag tycker att de är en aning för dyra för det de säljer. Visst kan man fynda porslin där för långt under Stockholmspriser, men helhetskänslan är inte "fynd". Det är den i den andra butiken, eftersom allt är i så fint skick. Du vet den där känslan av att antikhandlaren verkligen älskar det hon/han håller på med.

Sedan finns det sommartid ett permanent "loppisskjul" några kilometer söder om Älmsta, en familj som har ett uthus med möbler, porslin, you name it, staplat i en lada. Kul ställe.

Kommentera här: