Åhhh Norrköping (4) ... där allt är vackert


Norrköping är underbart. Överallt får du skönhetsupplevelser. Här kommer
tre saker inom hundra meter, vi går på Drottninggatans nedre del.
Ståhl Fastigheters skyltfönster bjuder på vacker inredning. Visst är det väl
Arne Jacobsens Ägget i nyproduktion?
Eller kopia?


Drottninggatans trottoar har stenar i skiftande brunsvarta färger.
Snyggt i regnet!

Skandias skylt är en klassiker. Svart paraply likaså.
Gillar du liksom jag Norrköping skarpt? Här har du fler inlägg:
 Café Väster. Café Broadway. Bråddgatan 14.
1 Monet:

skriven

Men vilken förälskelse??!! Jomenvisst är Norrköping fint. Åtminstone om man jämför med den ganska trista fabriks- och "arbetar"-stad den en gång var.



Och du lyckas verkligen hitta ursprungliga femtiotalsmiljöer som lever än idag.



Men det är jättetydligt att ditt Norrköping inte är mitt. Jag bodde ju där på femtiotalet och då var allt det du nu tjusas av nytt och alldeles vanligt. Jag hävdar också att Norrköpings centrum var mera levande då än man upplever det idag.



För den oinvigde en mellanstor svensk stad. Som alla andra. Jag har ju min andra "Norr"-favorit, roslagshuvudstaden Norrtälje:-)

2 Libby:

skriven

Jo, jag trivs i Norrköping. Bodde ju där i början av 1990-talet och besöker det sedan dess några gånger om året. Det är den enda stad i Sverige förutom Stockholm som jag skulle kunna tänka mig att bo i.

Och jag gillade ju verkligen Norrköping 1990, då den fortfarande var "arbetarstad" till skillnad mot stiftsstaden Linköping, som skulle föreställa "finare" men bara var ... en tråkig mellansvensk mellanstor stad utan mycket till själ.

Men visst gjorde man 70-talsbetong av en del av Norrköpings centrum, tyvärr. Det hade varit roligt att uppleva stan på den tiden.





3 Anneli:

skriven

Finns det jobb i Norrköping :-)

4 Libby:

skriven

Ja, vilken bra idé. DU flyttar dit, jag kan besöka dig!

5 Anneli:

skriven

Ja om du får in mig på ditt gamla jobb, har du några kontakter kvar.. utbildning behövs ej, jag är audiodidakt:-)

Kommentera här: