Ge järnet - gör någon glad i dag


God morgon, måndag! Varför inte göra våfflor till middag i dag?
Med sylt och grädde. Servera sedan våfflorna på dina gladaste
Upsala-Ekeby-tallrikar. 1950-talslycka.
(Vykort: Förlag Håkan Eriksson.)


Ett sådant här hade vi hemma på 1960-talet, och det var välanvänt redan då.
Så jag gissar att det är ett 50-talsjärn som stod hos Myrorna på Adolf Fredriksgatan,
Sthlm, häromveckan och längtade efter att få komma till ett våffelvänligt kök.
UPPADTERING:  Eftersom kommentatorer börjat undra över järnets designer (Sigvard
Bernadotte?) har jag kollat upp det. Det är Sixten Sason. Läs mer om denne
intressante formgivare på denna blogg.
Är du måndagstrött? Här finns fler "glad i dag" !
1 David:

skriven

Ja, sådana gamla saker är bara så vackra :) Tur att det finns folk som gillar det, annars hade allt hamnat på tippen.



Lägg gärna till din blogg på http://www.startblogg.se om du vill få mer trafik till din blogg!

2 Staffan H:

skriven

Vi hade också ett sådant elektriskt våffeljärn på 60-talet, även det välanvänt och utmönstrades med ålderns rätt någon gång under 80- eller 90-tal sedan det börjat ge ojämn värme.



Jag har för mig att jag läste något om att det var formgivet av Sigvard Bernadotte. Nu var det några år sedan jag såg uppgiften, så minnet kan förstås blanda ihop det med något annat.

3 Monet:

skriven

Men... sådär såg mitt ut på 80-talet också?? Det är väl i så fall mest på elsladd och kontakt man ser vilket decennium som gäller.



Gott är det iallafall!

4 jerome:

skriven

så fin våffelkök vill jag ha !!



Hur kan man skaffa sånt ???



J.

Kommentera här: