Nostalgitips (6) Bortom Spisa Ribb


Superkändisen Spisa Ribb. Men alla de andra kopparna, faten och uppläggningsfaten
du fått med dig hem från loppis eller antikaffär - vad heter de och när designades de?
Det tar du reda på här:
Svenskt porslin - en förteckning över svenskt 1900-talsporslin.
Men - du besöker den på egen risk. Om du är som jag kommer du att fastna i timmar.


Hit går jag när jag köpt något från Gefle, Gustavsberg eller Rörstrand. Häromdagen
hittade jag en djup tallrik, Lansett, för fem kronor i en loppisbutik. Gick direkt in
på sajten och kollade, såklart (se ovan). Just Lansett hade tyvärr inget tillverkningsår,
men det hade nästa fynd...


En gammal tallrik från Röda korset-loppis. Rörstrand, servisen Tuna. På Svenskt porslin
fanns bild på en tallrik och ett uppläggningsfat, och jag fick veta att Tuna tillverkades
mellan 1916 och 1922. (Kollar med Antikbörsens "Våra vanligaste stämplar": Jo,
Rörstrandsstämpeln på min Tunatallrik bekräftar att den är från perioden 1884-1926).


Här kan man slå upp allt man själv har i skåpen, spana in alla klassiker, hitta
spännande serviser man aldrig hört talas om men plötsligt får en obetvinglig lust
att börja leta efter och samla på.
Som när jag sökte på Tuna, och på samma sida fann - Tuff-tuff.
Oemotståndlig.

Kommentera här: