Lek inte med maten, men med porslinet


En del vuxna kvinnor leker med dockskåp, jag leker med mina tallrikar.
Jag låtsas att jag har en Upsala-Ekeby/Gefle-samling. Man har inte roligare
än man gör sig, som det gamla ordstävet lyder.
Tallriken Pigg (bilden ovan) har mest attityd av alla tallrikar i min samling. 
Stämpeln är en ring piggar kring orden Upsala-Ekeby, Gefle och Made in Sweden.

Design: Kjell Blomberg,1953-69


Safari (Upsala-Ekeby, Gefle). De här tallrikarna har jag faktiskt hela tre flata 
och tre djupa av. De finns kvar från min barndom på 1960-talet.
Design: Helmer Ringström, 1965-73.

Mina äldsta Gefle, Båda har tryckt stämpel OCH ingraverad. Den stora tallriken 
är ensam, den lilla har jag två av. Fick dem för 1 krona styck på loppis.
Det var de värda.

Furuvik! Upsala-Ekeby. Jag har bara en burk, men den trivs bra ensam. 
Design: Berit Ternell, tidigt 1960-tal.


Visst ser man att de kommer från samma släkt? Lilla gröna Mexico är yngst. 
Den är stämplad Upsala-Ekeby, Sweden, Gefle och "porslin för diskmaskin". 
Design: Helmer Ringström, tidigt 1970-tal.
Lansett, Gefle, kontrar med ett VDN-märke.
Design: Vet ej, någon som vet?

Under denna tallrik står det bara Upsala-Ekeby, Gefle och siffror. Inget namn. 
Men jag hittar den på svenskt-porslin.net. Namnet är Smide och tillverkningsåren 
1966-74. Men, vem är designer?

Två kompisar. Smide har utan att berätta för de andra från Upsala-Ekeby/Gefle
bjudit hem Lotus (1958-1970)  från Gustavsberg. De pratar blommor.

Det har kommit en ny bok  som hamnar på min önskelista: 
" Gefle porslinsfabrik - vardagsporslin med färgglädje och stil", av Tord
Gyllenhammar & Björn Holm (Albinsson & Sjöbergs Bokförlag)
Läs recension i Arbetarbladet här.

1 Benny:

skriven

Jag fick mitt ex av boken igår! I morgon ska jag smyga iväg till Länsmuseet i Gävle, då kommer Tord Gyllenhammar och Björn Holm vara där för signering av boken!

Boken verkar rätt okej tycker jag, den är ju lite mer fyllig än gamla "Gefleporslin" som har varit oumbärlig hitills!



Snyggt porslin förresten, du har väl kollat in en del på min blogg, jag har mer på hemsidan om du inte sett den! Furuvik är en av favoriterna, den samlar jag på som servis!



http://www.tallbacken.net/porslin/Porslin.html



2 Libby:

skriven

Jodå, jag har kollat in din blogg. Och till och med lagt till den som länk på hos mig - alla bloggläsare till båtnad!

3 Madeleine:

skriven

jag älskar lansett!

Kommentera här: