Måste ta tag i tapetseringen



Känner att jag tappat litet fokus. Har förirrat mig in i porslinets och veckotidningarnas
1950-tal istället för att ta itu med huvuduppgiften: Skapa en 50-talslya av min lilla etta.
Hittillls har jag ju skaffat sekretär, byrå, två pallar och en rya. Men tre saker måste
göras om det ska bli någon riktig 1950-talskänsla:

1) Nya tapeter. Jag ska ha en ljus tapet/måla väggarna ljusa i huvuddelen av rummet
och hallen, och hitta en rolig mönstrad 50-talstapet som fond i ena änden av rummet. 
Det som fått mig att skjuta upp projektet är detta: hitta en rekorderlig hantverkare.
En målare som gör jobbet bra - inom överenskommen tid. Någon som känner en
sådan målare? 
(Bilden: Nä, tapeten "Afrika" som kan ses i en tonårshörna på 1950-talet-hörna på
Arbetets museum i Norrköping är inte aktuell för fondväggen)


2) Bort med den vinröda soffan. Jag försöker skänka bort den, men än har ingen
nappat. När jag blivit av med soffan kan jag på allvar börja spana efter fåtölj(er),
mer om just den jakten på bloggen i morgon.


3) Ut med Billy, upp med String! Först när jag har en Stringbokhyllevägg kommer
jag att på allvar känna "Åhhh 55!". Jag har ju en hylla (bilden) och får snart en till
av Empire-Amelie.
Men, suck, först måste jag ta tag i tapetseringen.
Nu.
1 Monet:

skriven

Snygg pläd där i den vinröda soffan:-)!

2 Ida:

skriven

Sjukt fin tapet det där! Själv är jag på jakt efter stringhyllor, men jag är nog lite för fattig för tillfället.

3 Libby:

skriven

Ja, jag byter till mig stringhyllor av en väninna. De är dyra annars, i original.

4 CL:

skriven

Lycka till med sökandet efter 50-talet.Jag var med där också.

5 Clara:

skriven

ååh vilken underbar blogg!

kärlek på 50 talet!!

6 Anneli:

skriven

Kollade på jobbet idag om vi kunde ha din soffa i tv-rummet, så vi slipper vår sunkiga väntrumssoffa, men inge napp! Kanske inte passar på en psykosavdelning...

I verkligheten tycker jag att din sammetssoffa har en varmare röd färgton. Mer mörkt djupröd än vinröd..

7 Anneli:

skriven

JA! Tycker absolut att du ska femtiotalstapetsera ASAP! Du kommer upp i rätt höga 50-talspoäng på en gång, även om det är slit att hitta schyssta hantverkare. Stringhylla och perstorpsbord finns det många som har i sitt hem numera, utan att skapa den där äkta 50-talskänslan. En tapet gör susen!

8 Anneli:

skriven

P.S

Jag tycker iof att djungeltapeten är coolicool!!

Hallen?!

9 Anneli:

skriven

Förlåt min skrivklåda.. men golvet är SÅÅ INTE 50-tal!! (se soffbilden). Det går att lägga in rutigt golv alldeles själv. Ganska enkelt tror jag, och det behöver ju inte vara svart och vitt. Vad sägs om smutsgult och blågrått?

10 Libby:

skriven

Jag VET. "Furu"-golvet är en sorg. Men jag planerar att dölja det under mattor, så småningom. Först: tapeter, så jag vet vilka mattor som passar.

11 agata:

skriven

Fin blogg!



interior1900.com finns många fina, retrotapeter, om det är sådana du letar efter.



Själv flyttade jag till hus och fick börja byta bort allt mitt 50-tal för det passade inte in längre. Sorgligt, men så kan det vara ibland.

Kommentera här: