Vad är det jag får?


Min gamle vän J, som hört om mitt femtiotalsprojekt, undrar om jag vill ha några
 tallrikar som han ärvt men inte har bruk för. De ska enligt uppgift vara 1950-tal.
Så här ser de ut. Någon som vet vad det är jag får? För det är klart
att jag tackar ja!
1 Anneli:

skriven

Du får ett par LJUSBLÅA tallrikar!

2 Staffan H:

skriven

Tallrikarna är jättefina, men för mig känns de som mitten av 60-talet. Turkos var en modefärg på glas och porslin då och jag minns att det köptes fyrkantiga tallrikar till landet vid den tiden. Det var visst högsta mode då. Till stan köptes sexkantiga tallrikar av turkost glas.



Hursomhelst, generös och trevlig vän du har som ger dig så vackra tallrikar. Några år hit eller dit spelar ju ingen roll.

3 Anneli:

skriven

Ja precis! Vi hade likadana hemma på 60-talet fast dystert mörkgröna om jag inte minns helt fel.



Ok, turkosljusblåa då..

4 Annelis syrra:

skriven

Dystert och dystert...? De var visserligen mörkgröna men med lite inslag av andra pigment, så det var inte "tråkiga" 70-talets plakatfärger iaf.

Är det Nittsjö?

5 Anneli:

skriven

Det är en dyster höst, semestern ett minne blott, så då känns det naturligt att använda ordet dyster i tid och otid.. även när det gäller trist porslin. Motsatsord; Fabulous!

Kommentera här: