Åhhh, ett dockskåp från 1950-talet!


Hamnladan, Norrtälje, tisdag kl 13.20. Plötsligt stod det där, dockskåpet Dockebo.
Jag blev bedårad och slog till direkt när butiksföreståndaren sa att det var 1950-tal.
Lite irrationellt - jag sålde mitt eget Lundbyskåp från
1970-talet i somras eftersom jag inte tyckte att jag behövde ett dockskåp.
Men när jag var i sälsjvängen med mitt Lundby fick jag en inblick i dockskåpsentusiasternas
värld. Jag skulle beskriva dem så här:
Folk i 35-årsåldern med barn som de säger ska ha skåpet.
Sure.
Men han som köpte mitt skåp tindrade med hela ansiktet när han berättade hur han
skulle fixa el och lampor osv  till skåpet. Och jag har en bekant som delar dockskåpet med
sin dotter. Låt oss säga så här: Det är inte dottern som inreder rummen med Myran-stolar,
1970-talstapeter och den svartvita tv-n från mitt gamla skåp.
Out there vimlar det av föräldrar som längtar efter ett 1950-talsskåp åt sina åttaåringar.
Så att föräldrarna får börja leta dockskåpsmöbler från tiden på Blocket, Tradera och loppisar.
Sy gardiner i tyg med 50-talsmönster. Måla små tallrikar i Spisa Ribb-mönster.
Jag vet vad ni håller på med.
Och när jag tittat mig mätt på Dockebo så kommer ni att hitta
skåpet på Blocket.

Dockebo bor inte här längre. Femtiotalslampan i Hamnladan får klara sig
utan sin kompis.
1 Åsa:

skriven

Vilket fynd! Annat än plastiga Barbie-hus som ungarna vill ha nuförtiden.. Och Dockebo, så rart! Tror du det finns fler out there?.../åsa

2 Libby:

skriven

Jag har googlat, men bara hittat en träff på Dockebo, på en dockskåpsfantasts sida, och där fanns ingen bild. Jag har aldrig sett ett sådant här dockskåp förut, men det kan ju bero på att jag inte haft dockskåpsögonen öppna.

Kommentera här: