En visit på tryckeriet


I går hälsade jag på min vän K på hans lilla accidenstryckeri. K:s tryckpressar
är  från1940-50-talen, och han har kasten fulla med stilar och klichéer
från tiden. Vi talar bly, alltså.
Jag beställde ett visitkort av honom. Det ska bli ett kort med bloggens adress.

Sättanvisningen
ser ni på bilden:
Til höger "dansande paret" - en kliché som föreställer ett dansande
par i Stadshotellmiljö.
Text:
9 av 10 filmstjärnor
går till
... (stil: kursiv Rondo, 36 samt 24 punkter, gemena bokstäver)
HTTP://FEMTIOTALSJAKTEN.BLOGG.SE (valfri linjär stil som passar med Rondo, versaler, cirka 12 punkter)

Kan bli rätt klämmigt?
1 Åsas kompis:

skriven

Det är ju fantastiskt att det finns ett sånt tryckeri! Jag blir alldeles tårögd. Min släkt har jobbat i tidningsbranschen sedan tidigt 40-tal och som liten, sent 60- och tidigt 70-tal, följde jag ofta min morfar typografen till jobbet så jag minns rasslet från sättmaskinerna och lukten från blygrytan.

2 anneli:

skriven

40-talsmannen rules!

3 Libby:

skriven

Ja, det är ett härligt litet tryckeri. Kanske blir det ett "bildreportage" därifrån framöver.

En kamrat trodde att sättanvisningen ligger på en bunt cd-skivor, men det är alltså en hoper texter i bly.

Kommentera här: