1950-tal för hela slanten



Är det någon som minns den gamla barnsången (från 1950-talet, tror jag, eller tidigt 1960-tal) som gick någonting i stil med "Om pappa ville ge mig en femöring vet mamma..."  - och sedan följde en lååång uppräkning av saker som då skulle inköpas? Den känns väldigt aktuell när jag jämför innehållet i lönekuvertet och shoppinglistan för oktober.
Vill ha: Tidskriftshylla, String. Väggskydd i tunn teak. Blombord, String. Fåtölj! Glada 50-talsaffischer. Samt därutöver budgetutrymme för loppisfynd.

PS Hur mycket motsvarar en krona 1957 i dagens penningvärde? På www.scb.se finns prisomräkningstabell! (Svaret: 11,55 SEK)

PPS Tidskriftshyllan på bilden är vad jag letar efter. Den på bilden bor för långt bort, hos Yesterday Retro Form i Malmö. Tipsa mig om du ser en sådan i Stockholmsområdet!
1 Inger Maryissa:

skriven

Vilket så fint tidningsställ och kan tänka mig att du gärna vill ha ett sådant.

Och ja, jag tycker jag känner igen barnsången från 50-talet.

Kul att se och läsa olika saker som triggar minnen från dessa årtionden.

Ha det så gott.





2 anna:

skriven

hej

jag lixsom du är helt besatt av den svenska 50 tals inredningen!

letar febrilt åxå efter ett väggskydd!

har du haft lycka att hitta något??



jag vet att min mormor och morfar hade, men såklart när det dog slängdes alla sådana fina saker!!

isch!!



mycket trevlig blogg!!!



Kommentera här: