Dagens nostalgitps 3 (Allmänbildning)



Senaste inköpen i loppisbutiker: En keramikkruka och en kryddburk.

Den blåvita burken, för 25 pix, var stämplad "Søholm". Den grå krukan, för 10 pix, "Norrman Motala". Jag hade inte koll på någondera. Men efter lite googlande vet jag mer.
Det danska företaget Søholm har bland annat producerat kryddburkar i en mängd modeller. Berth Norrman var keramiker i Motala från 1950-talets mitt till 1990-talet. Min gissning är att jag betalade en femma/tia för mycket för kryddburken, men fick Norrmankrukan till ett bra  pris.
Men viktigast av allt: Nu kan jag mer än jag kunde för två dagar sedan.
När jag hittar något med en stämpel jag inte känner igen, och grejen bara kostar småpengar - då köper jag och går hem och googlar. Jo, visst kunde jag kolla upp ursprung utan att köpa. Men jag tycker att det är roligare att ha prylen framför mig på bordet när jag letar på nätet. Mer känsla.
Och det är ett billigt sätt att skaffa sig allmänbildning. Antingen är grejen ett bra köp. Eller så säljer jag den på loppis nästa sommar.

PS Vet ni mer om Söholm och Norrman? Berätta!

Kommentera här: