Jodå, jag var med - när var ni med?

Hur kan man ha upplevt 1950-talet om man är 47 år just nu? Jo, man växer upp i en liten by i skogen där allting låg fem-tio år efter i tid. Ofta när jag pratar barndomsminnen med 50-talister så minns vi samma saker, ord och musik. 
För på 1950- och 1960-talen spelades till exempel hitsen i melodiradion i åratal. Nu tändas åter ljusen i vår lilla stad, Ensamma hunden med Fridolf Rhudin (och nu är vi låååångt tillbaka) och Tala närmre telefonen - de spelades och spelades och spelades.
Och köksgardinerna - ja, de hängde med i tio år de med.
Men visst har mitt 1950-tal en ton av 60-tal. Det är det som gör jakten lite komplicerad. Men jag tror att jag är ute efter sommaren 1959. Jo, så är det. Sommaren 1959. Det bestämmer vi.
Någon mer som känner att han eller hon upplevt ett "bonusdecennium"?

Kommentera här: