Ord (1): Hemmaklänning

"Nästan innan han hunnit stanna bilen öppnades en tung och järnbeslagen ingångsdörr och en ung flicka visade sig. Hon var söt och mörk och klädd i en enkel hemmaklänning."
(Ur "Död bland de döda" av H.-K. Rönblom, 1954)
1 anneli:

skriven

Åhh, jag ska genast sy en hemmaklänning! Vill du också ha en?

2 Libby:

skriven

Oh ja tack, kära du!

3 anneli:

skriven

Det får bli en i bäckebölja, för det är väl 50-tal?

4 anneli:

skriven

P.S STÄDROCK var väl också vanligt förekommande som hemmaplagg?! Mammorna hade det i början på 60-talet iallfall, föregångaren till mysdress. Ett är säkert, det är ingen som använder städrock idag! Kanske dags att återinföra den? Inte hemmafrun, utan endast städrocken.



Från det ena till det andra så finns det en kul bok om om just städning från år 2000 som heter "Städa!" av Estrid Bengtsdotter och Lotta Kuhlhorn. Att jag nämner den är att själva boken är i 50-tals utförande och att det här med ordentliga storstädningar i hemmen är väl något som hör 50-talet till.. eller? Läs boken så förstår ni vad jag menar. Bara en sån sak som att diska dockservisen säger väl allt..

5 Åsa:

skriven

Åh, min mamma hade faktiskt städrock OCH var hemmafru ända in på 70-talet. Jag minns exakt hur städrocken såg ut och att jag tyckte den var så gräsligt ful! Å andra sidan blev hon ju genast desto snyggare när hon klädde sig fin.

Kommentera här: