En vårbil till - speciellt för en bloggläsare

När jag valde ut annonser till förra inlägget valde jag bort den här. Eftersom jag tänkte
"DKW - den har jag aldrig sett, fanns den verkligen på svenska vägar?"
Men så kommenterar Tusse det inlägget med att han har haft en DKW.
Därmed försvarar den sin plats här på bloggen.

1 Monet:

skriven

Under avdelningen för värdelöst vetande; visste du att DKW betyder Deutsche KraftWagen?

2 Libby:

skriven

Ja.

3 Benny:

skriven

Min farsa berättade för många år sen att hans första bil var en DKW. På den öppnades dörrarna fel väg, dvs gångjärnen satt bak på framdörren...en gång fick han ett rejält stenskott i rutan, på den tiden var inte rutorna lika säkra heller, så den pajade helt och han fick köra utan ruta till verkstad elelr var han nu fixade den...

4 Hasse:

skriven

Morrn.

Ett litet tillrättaläggande.



I boken Zeitprofile utgiven 1992 av Audi AG står det att namnet DKW kommer av "Dampfkraftwagen"

Ha de bra

Hasse

5 Libby:

skriven

Ja, så säger Wikipedia, ser jag nu. Förväxlade DKW med PKW, Personenkraftwagen (personbil).

6 margaretha:

skriven

Das Krankenhaus Wartet och Damernas Kalsong Värmare var bara två av många uttydningar av namnet. Min bästa väns mamma körde en ålderstigen DKW – den hade allt men inget fungerade…

Margaretha

7 tusse:

skriven

... samt "Des Knaben Wunsch" (pojkdrömmen) och "Das Kleine Wunder" (det lilla undret).

Jorå, DKW fanns i stort antal på svenska vägar ända in på sjuttiotalet, men sedan såg man dem inte så ofta. När jag många år senare såg en DKW stå parkerad utanför den nu sorgligt förfallna nöjesparken Vikingland tänkte jag: en sådan måste jag ha! Och så blev det ...



Sedan några veckor tillbaka står en ljusgrå (fd ljusblå?) Volga parkerad ett stenkast från Globen. Det är inte bra för mig!

8 Paola S:

skriven

Vi hade en Volvo 144 från 1973 med reg.numret DKW 173 - gissa om vi fick höra kommentarer om det. =P

Kommentera här: