Funbo-Ofvandahls-Knutby (Uppsalaresan del II)


På klassiska konditoriet Ofvandahls i Uppsala satt studenterna på 1950-talet.
Och på 1910-talet. Och nu. Ofvandahls ska ni få se mer av, men vi backar bandet. Efter den
trevliga stoppet i Almunge fortsatte vi vår Uppsalaresa i går.
Vid Funbo, en mil norr om Uppsala, satt nästa loppisskylt. Vi svängde in, förstås.


Loppisen i Funbo är av typen "sommaröppen bod på gården".
Mycket trevlig, fina saker. Jag höll på att drabbas av burkbegär,
den där mörkblå längst ner var inte dum.


Men jag köpte istället en 1950-talsmatta, som kommer att bli fin när jag tvättat den.
Loppisen i Funbo har öppet varannan helg, det här var första för säsongen.
Kan rekommenderas.


I Uppsala gick vi på vernissage, men jag har svårt att hitta en 50-talskoppling till den, så vi
går direkt på konditoribesöket! Här har vi Ofvandahls, since 1878. Vi tar väl och stiger in?


Man känner historiens vingslag. Ack, hur många vittra upsaliensare har inte
suttit in detta kafé.


Studenter och studentskor har rabatt, studentskorna även
en kaka.


Men studierna får skötas någon annanstans!


Såg ni tapeten? Ljuvlig. Jag gissar att man beställt
nytryck av originalet?


Tiden stod liksom stilla på Ofvandahls.


Vackra klockor visar olika tid, ingen
av dem ritkitg rätt heller.


Antika stolar och take away-latte. Vi gillade Ofvandahls, som
denna dag, liksom hela stan, var full med finklädda studenter
med blomsterkvastar och vad som föreföll vara äldre
ditresta släktingar.


Bakverken vi testade fick fyra strutlampor i betyg. Miljön
fick fem! Wikipedia berättar allt övrigt du vill veta om Ofvandahls.


På hemvägen stannade vi till i Knutby, käkade en bit på Knutby krog
och beundrade fönstermålningen. Numera är Knutby skyltat igen. För några år
sedan när vi åkte igenom samhället stod nakna stolpar vid infarterna,
utan Knutbyskylt. De stals som souvenirer efter Knutbydramat.
Nu var vi trötta och åkte sakta hem mot gården. Det hade varit en rolig dag,
med många intryck. Som dagar ska vara.
1 Sara:

skriven

Oj, vilken trevlig loppis ni verkar ha varit på. Hur är priserna där? Man kanske borde försöka låna en bil och åka dit någon gång.

2 Libby:

skriven

Sara: Ja, och de som hade den var trevliga. Priserna? Tja, jag som springer en del i antikaffärer tycker ju alltid att det är ett bra pris när man kan få snygga burkar för 50 spänn och Upsala-Ekeby-fat för ungefär lika mycket. Mattan betalade jag 30 kronor för, vilket jag var nöjd med. Men sedan läser jag ju vissa bloggare som alltid hittar klassiska servisdelar i orört skick för 3 kronor på loppisarna de besöker, och i jämförelse med det så är ju priset högt...

3 tusse:

skriven

Läxläsning, underbart!

Tror nog att intarsiaklockan kommer från Mjölby.

"Antika stolen" gillade jag inte. Avsedd för snabbfika? eller möjligen för att sabotera eventuella försök till läxläsning?

4 Cecilia LÖfholm:

skriven

Miljön på Ofvandals var inte lika mysig när man fick röka inomhus på caféer, då var det VÄLDIGT rökigt därinne. Men jag håller med dig om att caféet är jättemysigt!

Kram cissi

5 Syltan:

skriven

Åh, Ofvandals! Har inte varit där på säkert femton år... så det är dags. Måste ju göra samma loppis-tripp som du!

6 Libby:

skriven

Tusse: Stolen tilltalar heller inte mig. Skamvrå, för den som icke lyckats betala av det man satt upp på krita?

Cecilia: Det kan jag livligt föreställa mig. Minns själv Café Ritorno i Sthlm, så rökigt att man knappt såg hela lokalen.

Kommentera här: