En sväng till snabbköpet


Här ser ni mitt Konsum, där jag handlar mjölk och specerivaror. Men ni ser inte mig, för jag
har precis gått in.


Jag och de andra husmödrarna letar förmånliga priser. Vi har fått pengar till
veckans hushållskassa, skulle vi be om mer lyfter vära femtiotalsmän
på ögonbrynen och undrar vad som nu blivit så fasligt dyrt?
Åh, där borta ser jag att det är bra pris på kalopsköttet! Skynda, skynda innan
 fru Persson i porten bredvid lyckas armbåga sig fram!


De är så duktiga, personalen i vår konsumbutik! I år har de fått pris! Och det
är ju ruskigt gott, kaffet. Nog kunde man väl dra in på eftermiddagståren
med de andra fruarna, men då skulle man ju inget få veta om vad som
händer på vår gata! Nej, hellre då ändå be sin man om en extra slant till veckans
inköp än att hamna utanför husmorsgemenskapen.


Lindbergs i porten bredvid har bil, vilken lyx! I sommar ska vi få följa med
på söndagsutflykt, kanske till den där Svampen i Örebro eller djurparken
i Furuvik. Det vore spännande! (Frysbox har de också, Lindbergs!)


Nej, nu är det dags att gå hem och göra middag. Men först en liten pratstund
med någon av de andra fruarna. Det är alltid folk vid snabbköpet! Och vet ni vad
jag fick se häromdagen? Jo...


... ett kolorerat fotografi av vårt konsum, som - ja, jag vet inte vad man gjort
med det. Så här kommer butiken att se ut om 50 år, sa föreståndaren.
Vi fruar bara skakade på huvudet. Vilka dumheter!
Sedan gick vi hem till oss och drack kaffe. Tretår blev det den dagen.

(De svartvita bilderna fotograferade inne hos Coop på Södra Långgatan, Råsunda.)

Kommentera här: