Upsala-Ekeby? Njae... eller?


Nästan allt jag stöter på från Gefle porslinsfabrik tycker jag om. Ögat tränas, numera kan
jag oftast direkt se att en tallrik kommer att ha en Geflestämpel om jag vänder på den. 
Gefle införlivades på 1930-talet i den alltslukande Upsala-Ekeby-koncernen.
Som upplänning försöker jag lära mig tycka om även Upsala-Ekebys eget gods.
Men det är inte helt lättt. Ett undantag är den här grymma fågeln (grym både i ordets nya
och gamla betydelse). Fågeln hade sällskap med andra UE-djur hos Leva antik
på antikmässan i Kista.


Jag hade sett fågeln förut, i par. Grävde i fotoarkivet, och där! De här gynnarna
sitter i fönstret hos underbara 1950-talsfiket Valand i Sthlm.
Formgivaren heter Taisto Kaasinen. Inte ett av de vanligaste UE-namnen.
Kollar på nätet, hittar en Kaasinen-papegoja som sålts för  2 590 kronor.


Keramikern Mari Simmulson däremot är en de mest kända Upsala-Ekeby-
namnen. På antikmässan såg jag mycket av henne, som de här figurerna.
Men - njae...jag har svårt för superpopulära Lisa Larssons grejer, och jag kan
inte riktigt ta till mig Upsala Ekebys keramik heller.
Men båda hör ju till 1950-talets designhistoria, så det är bara att försöka igen!


För er som gillar det där litet grova UE-uttrycket,
här kan ni läsa mer uppskattande ord:
Bloggen UpsalaEkeby.
Nystartade bloggen Upsala-Ekebysamlarna.
Två artiklar i Upsala Nya Tidning, om det ökade intresset för Upsala-Ekebys keramik
och om en butik fylld med UE-elefanter och annat UE-gods.
Porslinsbloggen, som har haft flera inlägg om Upsala-Ekeby nu i april.
Grödinge Antik & Design, som har "Sveriges största samling av Upsala-Ekeby-keramik".

Och till sist, ur en artikel i DN från 2007:
"Konstnärerna hade ett enda material att utveckla och de slog knut på sig själva
för att hitta spännande sätt att få den enkla leran att verka lyxig och modern"


PRESSTOPP!!!!!!!!!! Skrev det här inlägget klart igår. Gick sedan
på loppis, hittade det här askfatet. Och tyckte att det var...
riktigt, riktigt snyggt. Hrmmm... det är bara att inse att jag har ett
komplicerat förhållande till Upsala-Ekeby.
Fatet har en pratbubbla undertill med vad jag tror är "ms", dvs
Mari Simmulson. Hallå UE-experter, berätta för mig om fatet!
1 Mimi:

skriven

Jag vet känslan när man inte riktigt tycker om något och sedan börjar man så småningom se det snygga i även det. För att nu hoppa till ett helt annat ämne så är pelargoner för mej en sådan sak. Jag tyckte hjärtligt illa om pelargoner tidigare, men nu har jag redan ett par som jag kämpar med över vintrarna för att hålla vid liv!

Fågeln du visar är verkligen häftigt snygg! Hmm Taisto Kaasinen, finne, månne han har gjort nåt för arabia här hemma....

2 Benny:

skriven

Jag kan väl inte titulera mig expert, men jag undrar om det finns några siffror på fatet vid Maris signatur, som du vet är ju många grejer numrerade och då är det ganska lätt att identifiera. Detta fat är 60-70-tal i stilen tycker jag, men mer kan jag inte säga utan mer info. Jag känner inte igen det i alla fall, men UE producerade ju en hel del till olika varuhuskedjor under denna period så det kan ju vara en sådan produkt.

3 Åsa:

skriven

Men du; vad använder man ett askfat till i dag? Min mamma har också ett som är jättefint - men oanvändbart. Vad ska du göra med ditt?

4 Libby:

skriven

Mimi: Ja, det där är en märklig känsla, när man börjar svänga. Jag stod och stirrade på det där fatet igår, och köpte det liksom halvt motvilligt.

Benny: Det står 4330/118 eller 4330/998. Jag har inte tagit tagi att lära mig tyda siffror än - för mycket roliga saker, för lite tid - vad betyder dessa?

Åsa: Ja, DET är en intressant fråga. När det gäller det här fatet så har det ju bara vunnit halva mitt hjärta, så det kan åka ut närsomhelst, haha. Men det får stå på ett bord så länge och vara dekorativt.

5 Libby:

skriven

PS till Mimi: Taisto K verkar ha jobbat på Arabia också, googlade honom.

Kommentera här: