75 pix eller 25 000 kronor?


På vägen till mitt jobb ligger Bacchus Antik, Upplandsgatan, Sthlm. Tittade in häromdagen 
men undvek noga att gå fram till deras porslinshylla. Där finns alla retrokändisarna, och även
mindre kända serviser, allt i toppskick. Men en enda kopp med fat kan kosta som en hel byloppis.
I stället stannade jag vid ett gäng solglasögon för 75 pix styck. Fynd!

Sedan gick jag ett varv och spanade. Man ser alltid designklassiker här.
Denna dag bland annat Ingeborg Lundins Äpplet och en samling Kobror.
Längst in i lokalen stod en golvlampa, i en modell som många lampfabriker
hade varianter av på 1950-talet.
Vände förstrött på prislappen. 25 000 kronor.

Why? Frågar jag. Och får, som ofta när man frågar, lära mig något nytt.  Lampan
ritades av Greta Magnusson Grossman (1906-1999),  svensk formgivare som flyttade
till Los Angeles i slutet av 1930-talet och som sedan huvudsakligen var verksam i USA.
Under tjugo år formgav hon möbler och lampor för amerikanska företag.
Läs om hennes karriär r.

25 000-kronorslampan gjorde Greta för Bergboms i Malmö
på 1950-talet. Men den producerades också för det amerikanska
företaget Ralph O. Smith och döptes där till Grasshopper. 
Greta kom i ropet för några år sedan, och en internationell kundkrets 
är beredd att lägga en slant för hennes saker, berättade killen på Bacchus.
En titt på nätet, bland annat hos deconet, där ni hittar bilden med den
svarta gräshoppan, bekräftar en prisbild över 20 000 kronor


Vad köpte jag då? Glajjorna eller Grasshoppern?

Jag tyckte att 75 pix var det bekvämare priset.
Så det blev ett par solgula 50-talssolisar.
Allmänbildningen fick jag på köpet.

1 Yvonne:

skriven

Lyllo dig som ha Bacchus på vägen till jobbet!



Kommer fortfarande ihåg första gången jag var på Bacchus. Det var väldigt många år sedan och jag och min kompis hade ganska nyligen upptäkt 50-tals design och vi var tokiga i Stig Lindberg.



När vi klev in genom dörrarna på Bacchus var det som att komma till himlen! Allt vi bara läst om och sett på bild tidigare, fanns där inne på hyllmeter efter hyllmeter. Kommer aldrig glömma den känslan! De hade verkligen allt!!!!

Och priserna, de var nog det fyrdubbla mot vad grejerna kostade här uppe i norrland då, men vi var glada av att bara titta.

2 Tusse:

skriven

25-öresromaner har jag hört talas om, men 25000-kronorslampan tycker jag var att ta i. Låt din lokale bysmed tillverka en eller gör det själv :-)

3 Skaffaren:

skriven

Snygg lampa men 25 papp är inte aktuellt just nu.

Solgult är snyggt! Lyser upp tillvaron.

4 Libby:

skriven

Yvonne: Du beskriver precis känslan jag fick också, första gången på Bacchus.

Tusse: Den lokale bysmeden la ner på 1950-talet...

Skaffaren: 25 000 är ganska sällan aktuellt för en golvlampa. I alla fall för mig.

5 Ebba:

skriven

Vilken underbar lampa, man får väl se den som inspiration mer än något att skriva på önskelistan... Jag blir sugen på att kika in på Bacchus nu, ska nog göra det snart!

Kommentera här: