Heta bilar från 1950-talet


Det är en het sommardag 1959. Nej, det är det inte. Vi befinner oss fortfarande på 
Veterantraktorernas dag i Färsna utanför Norrtälje, 2009, och nu har kameran och jag vandrat iväg 
till bilavdelningen. Vackra, vackra Volvobilar.


Denna Austin är i alla fall från 1950, berättade infolappen på vindrutan. 
Gräddgul och galant. Skaffaren: "Austin Atlantic. En flirt med den amerikanska
marknaden med svepande linjeföring."


Det ursprungliga Midnattssolsrallyt kördes 1950
och det sista 1964, läser jag på Midnattssolsrallyt.com 
där det finns sköna bilder från rallyna. År 2006 återupptogs 
rallyt. Deltagande bilar måste vara årsmodell 1975
eller äldre.

Det var kanske inte bättre förr, men det var vackrare, skrev någon
bloggkollega (Det kan ha varit Grandprix63.) Ja, sannerligen.
Austin inifrån.


Ford Fairlane ´56.


Chevrolet Bel Air ´55.


Chevrolet Impala '59.



Volvo PV 444. Vilken interiör tycker ni är snyggast? Jag lutar nog åt Bel Air.
(Bonustips: Tusse har bild på instrumentbrädan i en Volga, med genomskinlig
hastighetsmätare.)


Nere på stan, efteråt. Den där grå skulle man inte vilja se komma rullande emot sig
i en mörk gränd en kuslig natt...


... eller hur? 
Gangsterkärran är en Chrysler från 1940, berättar Grandprix63. Han hjälpte
också till med årsmodeller på de första bilarna i inlägget (jag hade glömt
skriva upp dem när jag plåtade). Tack!
1 Skaffaren:

skriven

Austin Atlantic. En flirt med den amerikanska marknaden med svepande linjeföring. Tillverkades 1948-50. Det byggdes en stationsvagn (kombi) som är riktigt läcker.

Ford Fairlane verkar vara 1956, kanske en "KromVicke", Ford Fairlane Crown Victoria?

Cheva Bel Air, 1955 möjligen 1956.

Cheva Impala 1960.

Den grå? Plymouth 1946-47?

Chevrolet Pickup:en 1955/56 på samma bild är trevlig tycker jag.

2 grandprix63:

skriven

Instrumentbilderna (uppifrån o ner) är Ford '56, Chevrolet '55 och '59. Den grå är en '40 Chrysler

3 Tusse:

skriven

Jag säger bara - Volga!

Ska lägga ut en bild på Tusses blogg alldeles strax.

4 Marita:

skriven

Hej!

Såg att du drömmer om att komma till Nostalgicum i gamlestan i Göteborg.

http://www.nostalgicum.se/

Dit finns det all anledning att längta!

Hoppas att du kommer dit och att du njuter av nostalgikicken - det gjorde jag!

Hälsningar från en som kommer att återkomma många gånger.

Marita.

5 Anna:

skriven

Hej!

Vilken fin blogg du har, verkigen inspirerande!

Jobbar på en webb-butik (misshome.se, kolla gärna!) och satt och letade bilder så kom din sida upp. Måste nog bli ett besök till Norrköping någon gång, såg väldigt mysigt ut. Har själv också en förkärlek till gammalt porslin á la 50-tal.

6 Michaela:

skriven

Alltså din blogg är bara så jävla bra...!!

Länkar dit så fler kan följa den...=)

7 Libby:

skriven

Skaffaren och Grandprix: Tack för hjälpen!

Tusse: ... och Trabant?

Marita: Ja, det verkar vara en fin utställning.

Anna: Tack! Ska kolla in misshome. Och ja, Norrköping är en härlig stad.

Michaela: Jättetack!

8 Tusse:

skriven

Trabant? hur vågar du nämna Trabant i samma andetag som slagskeppet Volga ;-)

Men det är ju klart att om man jämför Trabant med Volvo PV så finns där vissa paralleller, bl.a. den långa väntetiden, svarthandeln med kontrakt, det lysande andrahandsvärdet (ibland överstigande nypriset)

9 Monet:

skriven

Det verkar som om du fått alla svar du ville ha! Fyrtiotalsmannen i mitt liv kunde förstås rubbet och säger att Volvon på första bilden kan vara allt från 1947 till 51/52. Men eftersom reg.numret syns på bilden är det bara att gå in på Vägverket och kollar via bilregistret under "alla fordon" och följer instruxerna.

10 Libby:

skriven

Tusse: Nä, det var ju en dum liknelse. :-)

Monet: Jo, jag vet. Men all min researchtid går åt till 50-talslampor och liknande.

11 Miriam:

skriven

Åhhh vilka fina bilar!!

Att se sånna är min enda motivation för att ta det här förbaskade körkortet;)



Plus, superfina skrivbord här nedanför!

12 Svante H:

skriven

Snygga bilbilder, må jag säga. Jag har sparat ner bilden på Volvo 444:s instrumentpanel. Är det OK om vi använder den i en planerad bok? Vårhemsboken - om ett hyreshusområde som bygdes i början på femtiotalet och de som bodde där.

Se hemsida www.resurspoolen.se/Halmstad/rotorp

S

Kommentera här: