Foto: Femtiotalsjakten


Det skulle bli en artikel med tips om retrobloggar, bland annat min, sas det. I stället
blev det ett uppslag om trenden 1900-talsnostalgi. Ja, min bild från Retrorummet i Norrtälje 
tog de i alla fall, Hus & Hem, och satte rubriken "Loppis-hets".
Här några pressklipp som jag tycker är roligare.
1 Betty Lou:

skriven

åh jag skulle också vara med där, men fick mailet allt för sent :(

2 Tiger:

skriven

Ser lite trist ut. De hade ju kunnat göra det så mycket bättre! Och vaddå "loppis-hets"? :/

3 Libby:

skriven

Betty Lou: Deppa inte för det. Det kommer säkert fler chanser.

Tiger: Loppis-hets som i "Helgerna tillbringas med utflykter til små orter där det enligt ryktet ska finnas en ´fantastisk´loppmarknad." Något mer avslappnande fritidssysselsättning än loppisrundor får man väl leta efter?

4 Betty Lou:

skriven

nja, jag har sällan tur med något så det var nog min chans.

5 Susanna:

skriven

loppis-hets? jag gillar inte riktigt det, de får det att låta väldigt nedlåtande. eller?



Vad jag gillar dina blå juldukar föresten! Har inte haft tillfälle att kommentera innan..

6 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Loppis-hets känner man de dagar man inte besöker någon loppis. Men när man väl bestämt sig, att idag ska jag... gå på loppis! Ja då infinner sig ett lugn som liknar det som på svenska kallas "medveten närvaro" eller mindfulness. Annars går det liksom inte att fynda med ett leende på läpparna.



Loppis-hets kan även innebära att medveten närvaro olyckligtvis uteblir under loppisrundan eller antik-rundan. Kanske är det besvikelse man då känner?! Snipig och ointresserad personal? påtagligt skum lukt i lokalen som ger en obehagliga minnen eller husbock på ett solklart fynd, som då inte längre är ett fynd. Eller det som verkligen får mig stressad; priserna! Att fina saker kostar för mycket.



Jag kände helt klart "antik-hets" eller farligt begär under vårens antikmässa med Libby, då jag inte hade råd att köpa Rörstrands svart Sverige tesrvis eller begärligt empire-porslin. Jag var helt knäckt efteråt! Men ok ett I-landsproblem.. Återanvändning är åtminstone bra för miljön kan man trösta sig med i dessa tider. Mer "loppis" åt folket!!

7 Åsa:

skriven

Hej! Det är jag som har gjort artikeln, eller snarare delar av den. Slutresultatet blev inte som jag ville heller men tyvärr är det ofta så det går till på tidningar. När layoutare, redaktörer och redigerare har gjort sitt kan det som i det här fallet bli så att mycket av det man själv vill ha med klipps bort. Min tanke VAR tipsa om retrobloggar och jag hade skrivit en lista som jag trodde skulle publiceras och jag ville även ha med bilder från Jessicas blogg vintagportalen. (och även betty-lou men där var det som sagt tidspressen som kom i vägen). Stycket om "Loppis-hets" har skrivits av någon annan än mig i efterhand av någon anledning som jag inte heller förstår. Jag hade skrivit en annan text ur vilken delar har hamnat på en annan bild. Trist tycker jag med. Men det är som sagt sådant som händer.

Kommentera här: