Inget julstök utan förkläde!


"Hur klara julen utan innehållet i detta paket?" stod det i kortet från Gunilla som
skickade mig den här fina julklappen. I eftermiddag ska jag koka knäck och då tar jag
naturligtvis på mig förklädet.


Gunilla hittade 1950-tals förklädet, som är "En Marta modell"
med artikelnamnet "Julefin" i en spännande tygbutik.


Som ni vet så röktes det i tid och otid på den tiden. Till och med snögubbarna
bolmade. Pipa, förstås, som alla män. Men... är tomtarna så snälla som de
försöker ge sken av? Snögubben ser misstänksam ut, och det bör han vara
- snart smälter han av värmen från den hjälpsamma tomtens tändsticka.
Tack, snälla Gunilla, för en riktigt rolig julgåva!
1 Bara Barah:

skriven

He he, jag tror att de precis har varit runt och lämnat klappar i grannskapet. Innan de går tillbaka till sin egen familj ses de på "ljugarebänken" för att ta en jäkel... Fint förkläde.

2 Jenny:

skriven

Vilket gulligt litet förkläde :)

3 Ebba D:

skriven

Åh vad söta tomtar! Det är roligt när det liksom händer något på motivet. Förresten, såg att det låg ute en auktion med tidskriften Form från 1954 (nr6) på Tradera:

http://www.tradera.com/FORM-Nr-6-1954-Svenska-slojdforeningens-tidskrift-auktion_104219479



Själv letar jag efter nummer 3 år 1946 pga en reklambild jag vill ha i den.. Svårt!

Kommentera här: