Ett litet lördagspotpurri

Inspirerad av bildutmaningen tittade jag i mina bildmappar och har gjort
ett litet potpurri. Det är väl trevligt en lördag?
Först ser ni ett verk av två storheter. Astrid Lindgren skrev "Kerstin och jag".
Kerstin Thorwall-Falk, då illustratör, med tiden mer känd som författare,
gjorde omslaget. Boken trycktes 1960, alltså skrevs den på 1950-talet,
alltså platsar den.
Och klänningarna kunde min vän Monet ha ritat!


Lördag - kanske dags för ett besök hos frisören? Skyltens
grafiska form ger ett förtroendeingivande intryck.
Klippning, och en tub bryl-creme?


Förnämligt är ett ord vi använder för sällan, tycker jag.


Sedan jag tog den här bilden för en månad sedan, i antikhandeln Afrodite
på Odengatan, så har jag tittat på den ett antal gånger och ställt mig
frågan: Är den här ostkupan från Jie 1) snygg 2) lustig 3) rätt gräslig?
Har inte bestämt mig än. Vad tycker ni?


Inte konstigt att "J Koy" ser trumpen ut. När Olle snott all ost. Inte bussigt!
En del reklam från 1950-talet är... intressant.


Kanske vankas det gräddstrutar med sylt som efterrätt i dag.
Vem vill vispa grädden?


Hjälp mig identifiera I: Penna, pennvässare och ett äpple
till magistern. Plåtade detta fat i en antikhandel i höstas.
Har glömt  servisens namn. Vem vet det? Och formgivare är?
UPPDATERING: Jessi berättar i kommentar nedan att detta är servisen Pynta,
Gustavsberg. Formgivare: Ingen mindre än Stig Lindberg. Jag vill
rekommendera ett besök på Jessis blogg, där hon visar roliga
och söta titt- och dockskåp!


Hjälp mig identifiera II: Dagens Gefle (Upsala-Ekeby).
Vad heter servisen/dekoren? Fick den för fem pix på grund
av stort nagg, men vad bryr sig väl mammas broderade duk
från (gissningsvis) 1950-tal om ett nagg - när tallrikens
rand matchar duken så fint?

1 Sven:

skriven

Vilken härlig blogg du har! Hittat den idag, jag som är född 1955, och får den där fina stämningen som fanns då....med nystrukna gardiner!



Har lagt upp dig på min länklista om det är ok?

2 Libby:

skriven

Tack! Vad roligt att du minns gardinerna, jag gör ju också det fast jag är född 1962, det beror på att jag växte upp i en liten by i skogen.

Och en läsare från Luleå - kul, där bodde jag en halv vinter. På den tiden Stadspuben fanss, oh yeah.

3 Monet:

skriven

Du har rätt, jag kunde har ritat klänningarna. Kerstin Thorvall var ju den som hjälpte till att forma hur tonåringarna såg ut "på riktigt". Illustrerade ju också Boken till dig som jag tipsat om flera gånger. DEN är nostalgi och samma känsla som Vilse i Pannkakan är för sjuttiotalisterna.



Jag tror inte att det är en pennvässare på din lustiga tallrik. Är det inte en pepparkvarn? Fast vad pennan har där att göra då undrar man. Fel, fel, fel som Brasse säger:-)

4 Staffan H:

skriven

Jag håller med Monet här, för i mina ögon ser det också ut att vara en pepparkvarn. Vad blyertspennan har där att göra är för mig en gåta.



"Timglaset" var ett populärt designtema. I föräldrahemmet hade vi en sockerströare som var formgiven i samma stil som pepparkvarnen ovan. Någon gång på 70-talet hade gummiproppen i botten torkat sönder, varpå sockerströaren slängdes. Sådär tio år senare fick jag se en likadan i ett skyltfönster. Jisses vilket pris de skulle ha för den då!



Köksgardinerna hade förresten omtag om midjan, så de hade samma form de med.



Ostkupan från Jie: Där är det svårt att bestämma vad man ska tycka och tänka om den. Spontant tycker jag att den ser gräslig ut, men vid användning kan det visa sig att den är väldigt praktisk och funktionell och då får väl ändamålet helga medlen.

5 Libby:

skriven

Jo, det är klart att det är en konservöppnare. Men roligare med penna - pennvässare - äpple till läraren-fjäskteorin, eller hur?

6 Rutan:

skriven

Det är ett bokstavstema: Penna, Pepparkvarn, Plommon. Nu får du leta efter 27 tallrikar till.



Ostkupan är gräslig... fast kul.

7 Libby:

skriven

Rutan: Jag blir osäker nu. Du skojar, va? Eller är det så? Heter servisen i så fall Alfabeta eller ABC eller liknandè?

8 jessica:

skriven

Hejsan!! jag hittade hit häromdagen,och håller på att kolla igenom allt nu.. =) Jättekul att läsa och se,jag är själv 50tals fantast (fast född 71) Älskar det mesta med 50talet,lite av 40 och lite av 60 också,men 50 talet var sååå snyggt,man blir så glad av att se alla vackra saker omkring sig.. =) Jag bloggar själv på lite olika ställen,men tänkte försöka fixa en blogg mestadels med mitt 50talsintresse,men har inte kommit så långt än..



Men jag skriver nu angående den där "Pepparkvarnsservisen"..jag har nämligen en del utav den!! Jag tyckte den var så fin(fast min karott som jag har är väldigt sliten tyvärr)så jag tänkte att jag kanske skulle börja samla på den,men delarna är väldigt svåra att hitta..Iaf,jag tror det är samma,för jag har samma pepparkvarn i botten på min karott.Servisen heter "PYNTA" och är från Gustavsberg. =) Jag ska försöka fota den,för det är flera fina olika bilder runt om utsidan,bla citroner,äpplen och gafflar!! =)

Hej så länge.//jessica

9 Rutan:

skriven

Nej jag vet inte, men tanken slog mig när jag såg att det var bilder på bokstaven P.

10 Mira:

skriven

Dukens fina broderi ser ut att vara i Hallandssöm! Kolla upp landskapsbroderi på favoritsökmotorn och du torde hitta massor av fina saker även från andra landskap.



Roligt med femtiotal - är själv svag för förrförra seklets torp- och bondestil.

Kommentera här: