Litet o-femtiotalsaktig attityd


Promenerade Hantverkargatan upp från Kungsholms torg häromdagen. Fick syn på butiken
Signhilds skyltfönster. Söta kläder, kul "50-tals"-tryck.


Mer Desperate housewives än Nygift i Lillköping, eller min mamma
på 1950-talet, om man säger så.
Underhållande krock dock, mellan bilder och text.


Litet underhållande var det också när jag tog den här bilden och en man
som vagt påminde om "Ska du ha en stänkare" skrek "Ja, det ÄR en
porrbiograf!" åt mig.
Skrika åt främmande damer på gatan, gör man så?


Stänkaren trodde antagligen att jag var ute för att plåta biobesökare och
hänga ut dem någonstans. Men jag tog bilden för att  visa er Manhattan, som 
en gång var en klassisk biograf, som senare bytte namn till Rimondo
innan den blev porrbio och fick tillbaka namnet Manhattan.
Läs mer om Ri-biograferna på Wikipedia.
Eller mitt inlägg om biografer häromveckan.


Den enklaste av neonskyltar. Liten men naggande god.

Tittade också in, men plåtade av någon anledning inte,
på Kungsholmens Antik & Kuriosa. Ska dra med Empire-Amelie
dit när vi går på en av våra antikrundor framöver. Intressant bod i två våningar
med möbler, tyger, uppstoppade djur och ungefär 5 000 saker till.
1 Staffan H:

skriven

Rimondo... där har jag sett några filmer på den tiden det begav sig. Kunde man inte ha gjort något bättre med lokalen än att degradera en anrik biograf till porrbio? morrar ilsket



Lokalen till vänster om Manhattan var cykel- och sportaffär förr. Ytterligare ett snäpp till vänster låg en liten tobaksaffär och till vänster om denna var det konditori; den lokalen är nu "en halv trappa upp" hos Kungsholmens Antik och kuriosa.



Förresten, nu blev jag lite osäker på i vilken ordning konditoriet och tobaksaffären låg. Det kanske var tvärtom? Strunt samma just nu, i den lokal där antikaffären ligger huserade en sybehörsaffär med inriktning på broderi.

Kommentera här: