Stadsvandring - så funkar det (helgtips)


Helgen före lön, då passar det bra att vara sin egen turistbyrå och lägga upp en spännande
stadsvandring. Sådana kan fås från 0 kronor, men en kostnad på 30 kronor per person bör
man ändå budgetera för . Även om det är gratis att gå så vill man ju ha en kopp kaffe
någonstans. (Bilden: Lindesbergs vackra turistbyrå)
Här får du en guide till stadsvandring på egen hand.


1) Välj promenad. Vad vill du titta på? Förort från 1950-talet? Stora villor i
nationalromantisk stil?  Offentlig konst/skulpturer?
Jag vill ju - nästan - alltid spana in stadsdelar byggda på 1950-talet. En dag nyligen
 ville jag ha något sådant, men inte för långt bort från där jag bor. Så jag googlade
ungefär "1950-tal*", "Sundbyberg" och "byggår". På så sätt hittade jag lilla anspråkslösa
stadsdelen Storskogen (bilden), bara tio minuters promenad från min bostad.


2) Eller vill du chansa?  Välj en busslinje/spårvagnslinje/t-banelinje du inte åkt förut.
Hoppa på, titta ut genom fönstret, gå av när du ser något som verkar intressant.
Femtiotalsmannen gjorde så en söndag häromsistens och gick av i Lilla Alby
i Sundbyberg, ett trevligt område byggt på 1960-talet. En annan söndag tog han samma
buss, 509, men åt andra hållet och hamnade i Djursholm och gick nästan vilse bland alla
grandiosa hus.
Sedan promenerar du tills du vill hem, då tar du första bästa buss/t-bana i någorlunda
rätt riktningoch rör dig så sakta hemåt.
(Bilden: Norrköping, min favoritstad efter Stockholm. Du hittar flera inlägg därifrån om du
söker på Norrköping här på bloggen.)


3) Finns det fik? När jag hittat ett tänkbart mål för stadsvandring
kollar jag två saker. Den viktigaste: finns det ett kafé i området?
Eller på vägen dit eller hem?
(Bilden: Hembageri, Wallingatan, Sthlm)


4) Och finns det loppis? Det är nummer två
på min checklista. Inte ett måste, men roligt.
(Bilden: Jie-fat, Myrorna, Hantverkargatan, Sthlm)

Bästa stadsvandringen blir oftast den som är så där lagom researchad i förväg.
För mig räcker det att veta att det är en 50-talsförort och att det finns ett fik
i området. Sedan bara går jag, lyfter blicken, tittar in i portar och ner på stenläggningar,
kollar bakgårdar, pratar med folk jag möter och får veta saker.

Trevlig helg och skön stadsvandring!
Mina vandringar hittar du här.
På söndag på femtiotalsjakten: Vackra Västertorp, del II.
1 Ebba:

skriven

Just att fota spännande vackra saker blir jag sugen på när jag läser din blogg. Men runt min hemmiljö Solna/Sundbyberg verkar du redan ha fotat allt :) Min mamma växte upp på kullen vid Hjorthagen i Ropsten. De smala funkishusen från 30-talet där är också mycket speciella och hela området är värt en promenad tycker jag. Men de påminner om ditt tidigare inlägg här om de trånga opraktiska köken. De bodde fyra stycken i en tvåa. Inga söta balkonger hade de heller! Så ibland får man nog vara glad över att man bor i ett megapraktiskt hus från 70-talet.

2 Libby:

skriven

Det finns massor kvar att plåta i Solna/Sundbyberg! Min vän Empire-Amelie som skriver här på bloggen ibland har bott i de där fina smalhusen i Ropsten. Men det kan hon kommentera själv när hon tittar in här.

Kommentera här: