Ett blått fönster med 50-tal och 60-tal

Här hänger handduken Perssons kryddskåp, skapad av Astrid Sampe. Den tillägnade
hon formgivaren Signe Persson-Melin, hon med kryddburkarna på H55. Några av skålarna
tror jag är Stig Bernadottes Margretheskål från början av 1950-talet.
Den roliga blå plastbyttan till vänster ser ut som 1960-tal?
Ett kul fönster, Cordon Bleu på Vasagatan, Sthlm.

1 Monet:

skriven

Får verkliga barndomsminnen av den blå plastbyttan. Hade själv en sån som jag fått av mamma men den gick i "dödsstädning" inför flytt. Inte tänkte jag femtiotal och retropryl då!

2 Staffan H:

skriven

Det gjordes även brickor med "Perssons kryddskåp" på - en sådan fanns länge och väl i mitt föräldrahem. Om den finns kvar idag vill jag låta vara osagt. Däremot minns jag att mönstret var i en annan färgställning än handduken på bilden.

Kommentera här: