Kockumsfärgat och osthyvlar


Ständigt detta Kockums. Men visst är gräddfärgat och den där gröna färgen
en vacker kombination i all sin enkelhet.


Ostskäraren har samma färger, och är ganska oemotståndlig. Men
- skulle jag använda den? Tveksamt. Den fick stanna hos Second half
i Älmsta, den liksom Kockumsfamiljen.


För jag har världens bästa osthyvel. Det blir perfekt tjocklek på skivorna,
och den är trevlig att se på. Fanns i mitt barndomshem, jag tror att den kan
vara så gammal som från 1940-talet. Tallriken - i Kockumsfärger - är Rörstrands
Rita.


Ja, visst finns det fortfarande ett begär efter Kockums gjutna!
1 agata:

skriven

Ja, den gulgröna kockumsemaljen är bedårande. Mycket finare än den tidigare blåvita. Du är ståndaktig som lämnar en så fin ostskärare!

2 Christina:

skriven

Osthyveln som du har ser verkligen bra ut, både utseendemässigt och funktionellt. Gillar skarpt de två taggarna som man spetsar ostskivorna med, som på en riktig ostkniv.

3 Staffan H:

skriven

Den gula emaljen med sin gröna dekorrand känns ibland lika svenskt som röda stugor med vita knutar. Det blir nog så med saker som massproduceras - de blir en naturlig del av omgivningen och livet...

4 Nisse:

skriven

Hej!



Jag letar efter en osthyvel. Antagligen var den poppulär mällan 1940 & slutet på 1960-talet.

Tillverkades antagligen på 1940-talet.



Skaftet är beige, en aningen transparant.

Själva hyveln är klassisk. Aningen hjärtformad.



Är tacksam om någon kan hjälpa mig hitta denna unika osthyvel!



MVH

N

5 kebth johansson:

skriven

vart kan man hitta ostskäraren
jag söker den typen
jasg hade en sådan i mitt barndomshem
mychet effektiv
inga skidbackar på osten

Svar: Vet tyvärr inte. Har aldrig sett ngn sådan på alla loppisar jag varit på.
Eli Åhman Owetz

6 kenth johansson:

skriven

om du ser den ngn gng
kontakta mig
jag skulle vilja köpa en eller 2

Svar: Ok.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: