Några solgula fynd (och ett gredelint)


I onsdags avslutade jag stadsvandringen i Sundbyberg med litet loppis. I slutet av Sturegatan
ligger ett auktionshus/loppisgarage. Där, i den överfulla loppisbutiken direkt in till höger
hittade jag den solgula tillbringaren. Jie, påstods det, och jag kan tro på det även om det inte
finns någon stämpel. Den ser ut att vara släkt, kanske brylling, med...


... det här Jie-uppläggningsfatet, som jag såg på Afrodite på Odengatan när
Empire-Amelie och jag gjorde månadens antikrunda häromveckan.

 
Eftersom tillbringaren blev litet ledsen när jag valde att visa stor bild på hennes
sämsta sida, den med skadan, så visar jag här även den felfria sidan och en
raktframifrånbild där man ser det vackra handtaget som ger karaktär.


Hackefors! De låg där på en hylla i en monter inne i loppishallen, och jag
hade ju inget från Hackefors, och jag gillar ju Östergötland, så...
tja, nu bor de hemma hos mig. Ställ för smörknivar eller bordsdekoration,
en per kuvert. Läge för att börja samla, De vore fina ihop med servisen
Rita (Rörstrand) som jag och Femtiotalsmannen har. Se Rita
Svenskt porslin.


Florita från Rörstrand, log soligt från ett bord i en annan monter. Florita är
från 1961, enligt Aletorp Antik.


Dagens minifynd. Gredelin (kommer ni ihåg det ordet, kommer ni ihåg
"brandgul" också?) emaljskål, som jag har en av redan plus en turkos,
kvar från min barndom. Gav bara en tia för skålen på Stadsmissionen
i Sundbyberg.
Ett fynd, för se här.
1 S a n n a:

skriven

Det var fina saker du fyndat! (^^,)

2 Paola S:

skriven

Gillar de där blommorna som man kan ha både till bordsdekoration och smörknivsställ. Fina fynd som sagt!

Kommentera här: