Stigs klänning och Sixtens strykjärn (helgtips)


På måndag, den 26 januari, är det temaauktion på Auktionshuset Metropol i Stockholm.
Den här gången är temat 1950-tal. Visning i dag fredag, lördag, söndag samt måndag
före auktionen, se tider på Metropols hemsida.
Där har jag spanat bland de inlämnade föremålen och hittat två saker som jag tycker
är speciellt roliga. Ska försöka pipa in på visningen på lunchen i dag också.
Stig Lindberg gjorde ju mer än porslin, vilket man kan glömma då artiklar om honom
oftast illustreras med serviserna Spisa Ribb, Berså eller Adam. Men på auktionen säljs
den här klänningen, med tyg av Stig Lindberg, 1950-tal. Ska bli spännande att se vad priset
blir. Storlek: 36/38 - så där sänktes min spade, haha.
Foto: Metropol
UPPDATERING: Klänningen gick för 450 pix.


Sixten Sason är inte lika allmänt känd som Stig Lindberg. Men han är en av mina
favoriter. De här två strykjärnen designade av Sason finns med på auktionen.
1950-tal, Husqvarna, i bakelit. Höjd: 21,5 cm.
Foto: Metropol


Nej, strykjärnet är inte med på Metropols auktion, det plåtade jag på Myrorna
för ett tag sedan. Men här har vi också Sason, också i futuristisk form som
tyvärr inte riktigt görs rättvisa av bilden (läs: fotografen).


Sixten Sason formgav också "ur-saaben", det vackraste i bilväg som
skapats i Sverige. Läs mer om min kärlek till gamla Saabar och Volvobilar här.
Foto: Wikimedia Commons


Och bara för att det är kul så lägger jag till den här bilden, med Stig Lindberg som betraktar
en Saab (dock betydligt senare modell än ur-saaben) på Arbetets Museum i Norrköping.
1 Moster Mjölgumpa:

skriven

Klänningen var verkligen vacker. Stryckjärnet till vänster känner jag igen. Ett sådant hade vi när jag var liten. Troligtvis hade mamma köpt det i början på sextiotalet när hon flyttade hemifrån.

2 Smulan:

skriven

Den klänningen skulle jag vilja ha!

Det står en exakt likadan blå Saab (från 1965, tror jag) i en lada i min mans föräldrahem... En raritet idag, förstår jag. :)

3 Farmer Boy:

skriven

I once had a very tall friend who drove the station wagon version of the smaall blue saab shown on your blogg. One evening he parked in a snug space of a shopping mall and I marvelled at how he was able to escape without opening the side doors. He just czme out through the moon roof--

all 6ft 8 inches of him. he drew quite a cheering crowd of spectators who applauded when he touched ground.

Kommentera här: