Same, same but different


1951: Vi lägger (efter noggrant övervägande) bort titlarna och säger du till varandra.
2009: 1 000 Facebook-vänner.


1958: Klippdockor.
2009: Stardoll.com
.

1959: I hemarkivet får allt viktigt plats.
2009: USB-minne.

1957: Smör, grädde, ister
2009: LCHF


1958: Många frågor inför tv-köpet.

2009:  LCD? Plasma? HD-DVD? HDTV? HDMI? DVI?


  
 
Ja, vad är ett rimligt pris? Vissa frågor är desamma, 1959 och 2009.

Har du fler exempel på då och nu?
Trevlig helg!

1 Tusse:

skriven

Hemarkivet ja! Visst har Tusse ett sådant också, dock ej det gröna som skulle matcha Haldaskrivmaskinen utan ett som går i samma färg som pappas Agrippapärmar med föreläsningsanteckningar från Göteborgs Tekniska Institut 1945-47 (som jag bara inte kan slänga!)

Och så var det det här med oroliga frågor inför TV-köpet, framför allt om man riskerar förstöra ögonen, om barnen tar skada av pangpangfilmer, och om apparaten är förberedd för P2.

2 Femtiotalsmannen:

skriven

"Då" känner jag igen men många av nu-grejorna är gåtor för mig men så är jag också född på 50-talet. Har tiden sprungit ifrån mig eller kan jag sitta här och vänta och hoppas på att vinylskivan kommer åter och att tetran gör come-back?



Kommer Sovjet att återuppstå, inte som ett imperium men som världens bästa hockey-lag?

Har mjölkbarerna en framtid?

Frågorna är många och svaren lyser med sin frånvaro.

Under tiden tar jag en pilsner på verandan.

Då är det ingen skillnad mot förr. Ölen är fortfarande lika god, kyld och ljus.

3 Libby:

skriven

Tusse. Klart du har ett hemarkiv.

Femtiotalsmannen: Ingen kräver att du vet vad stardolls är, bara du klipper gräset innan du tar pilsnern på verandan.

4 Skaffaren:

skriven

Precis som Femtiotalsmannen känner jag igen alla Då-saker men vad det gäller Nu-sakerna är det sämre.

Dock köpte frun och jag varsin iPhone för ett par dagar sedan så hoppet är inte helt ute?

Den första mobiltelefonen jag hade var som en mindre resväska.

Kommentera här: