En lyckad liten loppis-safari


Mellan alla hushållsbestyr lyckades Empire-Amelie och jag klämma några Antik & Kuriosa,
på vägen till snabbköpet i Älmsta. Jag fyndade fina Hemmets veckotidning för fem kronor
styck, fina omslag, ska rama in. Och så en karott, grön Safari av Helmer RIngström.
Samlar ju egentligen bara på de gula Safari, men skålen är en perfekt köttbullskarott
till kommande fest.


Veckotidningarna hittade jag här. Så här ska det se ut i öppningen till en
loppislada. Ett par fina lampor och en gammal pump - man ser direkt
att det är kul därinne. Stället ligger några kilometer söder om Älmsta,
50 meter off landsvägen.


Den vackra vasen är av Ewald Dahlskog, Bobergs Fajansfabrik.
UPPDATERING: Tallriken är Gefles Nore, 1915-32, koppartryck i grönt,
Georg Asplund (meddelar Benny på Porslinsbloggen .


Ännu en lockande ingång! En av tre antikbodar i Älmsta, den här ligger mittemot Ica,
litet till vänster. Granne ligger min favoritbod, men den var stängd i dag. Jag funderar på
att köpa en unikabox (den lilla boxen under 3:an) att ha vantar, halsdukar och annat löst i,
på hatthyllan. Men det blev inte av i dag.


Sminkbord från 1950-talet. UPPDATERING: Smide med glasattiraljer,
Gunnar Ander, Ystad metall (Källa: Porslinsbloggen-Benny - igen).


Servsen Tina (Gefle), dekoren förmodligen av Helmer Ringström.


Mycket glas fanns det, ett område som jag är rudis på, men ska förkovra
mig i. I sinom tid.


Åååh, Grand! I ett skåp stod en hel servis av Arthur Percys vackra skapelse.
Jag har två Grand-koppar med fat, och alls inget behov av en hel servis.
Men ändå...


Vi höll i slantarna i dag, E-A och jag. Det blev
bara en sak till, ett Jie-fat också,det undre, för 35 pix
på första stället. Det övre, som stod hemma i skåpet,
längtade ju  efter sällskap.
Sådant får man förstå.
1 Syltan:

skriven

Åh, det blir köttbullar! :-)



Vilket ställe, det där Älmsta!

Det börjar nämligen rycka väldigt mycket i min loppisnerv ... darrar och suktar

2 Benny:

skriven

Tallriken: Nore, 1915-32, koppartryck i grönt, Georg Asplund

Ladan med innehåll, hmm intressant! Vasen fantastiskt fin!

Bild 5: smide med glasattiraljer, Gunnar Ander Ystad metall, lite cool

Bild 6: Tina ja, men vad dyr!!!

Bild 7: Benny dreglar över det färgade glaset...

Bild 8: Var den stämplad Grand? De är så lätta att blanda ihop...

Bild 9: Käckt rutigt, snyggt!

3 Libby:

skriven

Syltan: Ni får åka litet tidigare och "göra" Älmsta på vägen (inte direkt på vägen, en avstickare, men ändå). Köttbullarna tyvärr inte hemlagade. Vi serverade köttbullar på förra sommarfesten, på ett barnbord ihop med prinskorvar (ej hemstoppade heller). Vilka åt av köttbullarna och prinskorvarna? Barnen? Nej, männen. Haha.

4 Johanna:

skriven

åh det såg spännande ut!

Grand-servisen ser ut som ett helt kondis bara den!

5 Rutan:

skriven

Och lampan i fönstret på glasbilden!

6 Stina:

skriven

More ska vara Nore. Jag har kvar svärmors soppterrin av den servisen. Dock är locket borta. Lika fin ändå!

Ångrar så att jag skänkte mammas sminkbord, från femtiotalet, liknande det på bilden.

7 Skaffaren:

skriven

Jag blev lite avis på den lockande ingången.

Hos mig finns inte de möjligheterna.

Vi suktade länge efter en grön gårdspump men fick aldrig behålla dem tillräckligt länge innan de såldes.

Nu har vi äntligen sedan tre veckor en nyrenoverad 12:a ansluten i den gamla stensatta brunnen. Ibland går jag dit och pumpar upp vatten bara för känslan.

8 Tusse:

skriven

Ett sminkbord från 1950-talet finns just nu i min loikala antikhandel. Njurformat, med draperi nedtill.

9 FLAK:

skriven

Grand servisen är nått av det vackraste jag vet och har själv en Grandservis i finskåpet.

10 Sten:

skriven

Snabbköpet i Älmsta?! Vart är du van att handla?! New York eller?!

11 Libby:

skriven

Det är ju ett snabbköp, dvs den typ av butik där man själv plockar sakerna och inte får dem hämtade personal bakom disk. Men visst, jag handlar gärna i New York också.

Kommentera här: