Inte de allra vanligaste


Den rutiga roliga tillbringaren stod på en hylla på en loppis i Blackeberg. Jag lyfte såklart
och tittade under...


Duka med mej. Vad är det för märke? Hittar annonser med gula
Duka med mej-fat på Tradera. Där anges Lidabruk/Rörstrand.
I boken " Svensk keramik under 1900-talet" lär jag mig att Lidabruk
var ett varumärke som Rörstrand använde för porslin specialbeställt
av EPA-varuhusen under 1950- och 1960-talen.


I dag är Femtiotalsjaktens tema "Inte de allra vanligaste", det vill säga märken
jag inte stött på så ofta. Kanske är de vanliga i andra delar av landet, men där jag
vanligtvis går och rotar ser jag till exempel sällan saker från Riviera Keramik.
Burken fanns i en antikhandel i Sala.


Jag slår i keramikboken en gång till.
Lär mig att Riviera keramik
var en liten firma inrymd i Skottorps Folkets hus, Laholm. "De framställde
 skålar och fat över gipsformar." Tre bröder drev företaget mellan 1950 och 1959.
Häftigast är etiketten - 1950-talets Rivieradröm med palm och allt, tillsammans
med ett lantligt tresiffrigt telefonnummer.


Kockums barnservis med fat och muggar med djur ritades av Einar Nerman,
Solstickemannen. Jag såg den för första gången på loppis i Säterdalen i Säter.


Två fat hade försäljaren, en fisk och en elefant.
Hon sa att det finns ett tredje djurmotiv också.


Mmm... Marabou? Cloetta? Nej, Larsson & Söners chokladfabrik i Freluga, Bollnäs.
Verkar fortfarande vara igång. Man kan köpa goda kolor direkt i fabriken enligt
kommentarer hos Milly Garden.
Den gamla burken fanns på Wienerkonditoriet i Säter.


Olav. Bestick i rostfritt stål, på loppisen i Säterdalen. Vem vet något
om märket Olav?

Nå, var de här märkena mindre vanliga för dig också - eller har jag bara
inte snubblat över dem lika ofta som er andra?
1 Skaffaren:

skriven

Nermans barntallrik har jag haft men de andra var nya för mig också.

Den gula tillbringaren skulle passa på verandan.

2 Tusse:

skriven

Härligt med Rivieraloggan och det tresiffriga tel-numret! Påminner mig om en prydnadsbåt jag har hemma, etiketten tycks vara från samma tillverkare, den är från Hällevadsholms hemslöjd Svante Siversson Tel. 93!"

F.ö hade min gammelfaster Lisa tel-numret Fjällbacka ett!

3 Syltan:

skriven

Nermantallrikar har vi faktiskt ett gäng, varav tre med fiskmotivet och en djup tallrik med en tupp på.

Gula kannan med rutmönster var charmig! Köpte du inte den?

"Riviera-keramik" ångar femtiotal som bara den!

Häftig etikett!

Och tack för senast by the way! :-)

4 Libby:

skriven

Skaffaren: Den gula tillbringaren skulle passa varsomhelst...

Tusse: Fantastiskt! Då lyssnade väl växeltelefonisten på alla hennes samtal, innan det fanns särskilt många att tjuvlyssna på.

Syltan: Det verkar som om Nermantallrikarna var de minst ovanliga i det här inlägget. Nä, köpte inte tillbringaren. Jag har redan två gula tillbringare (Jie och Gefle) och du vet hur det är... TRE, då har man börjat samla. Tack själva, visar termosen och fatet imorgon!

5 Staffan H:

skriven

Keramik gör man fortfarande i Skottorp, om än stengods. Jag använder en hel del av deras produktion till vardags. Titta här så får du se:



http://www.skottorps-stengods.se/



Visserligen inte från femtiotalet, men ändå...

6 SaraMay:

skriven

Ja tupp måste den tredje vara! Det var min fars gröttallrik när han var barn och den finns kvar, jag åt på den hos farmor när jag var liten, ett bra trix att få barn att äta upp, man ville ju bara se tuppen! :)

7 Christina:

skriven

Hej!

Jag har en skål i precis samma som "Duka med mig"-tillbringaren, va kul att få höra vad det var för något :)

Åh, ett Blå eld fat, gjorde ett kap i helgen och köpte 4st tekoppar utan fat, så nu blir det jakt!



Jätterolig blogg! 50-talet var grejor det!

8 Libby:

skriven

Staffan: Tack för info!

SaraMay: Bra trick!

Christina: Lycka till i jakten på fat!

9 Mats Johansson:

skriven

Vill ni veta mer om Riviera Keramik - går det bra att kontakta mig på [email protected].

Är son till en av grundarna.

Kommentera här: