Ljuspunkter längs Jungfrukusten


JÄMTLANDSRESAN, FREDAG
I Söderhamn såg vi vad som måste vara en av landets tjusigaste biografskyltar.

 
Eller ska man säga biografskulptur? Tur att vi såg den, det är en tröst,
för när jag kom hem slog jag i "K-märkt på väg" och insåg att vi 
hade missat stans 1950-talsfik, Rådhuskonditoriet. Aj, aj, aj. Det får bli återbesök.
(Fast vi ska inte klaga. Vi fikade på Tewes konditori, och de får fem strutlampor
av fem i betyg för sin blåbärsbakelse - och för sin logga, kolla här.)


Sedan valde vi - förstås  - bort E4 och tog gamla riksväg 13, som döpts om till
Jungfrukustvägen, men som mest bjöd på skogsutsikt. Vi körde in till några
av samhällena och spanade. Här är vi i Ljusne, ni ser skylten på Folkets hus.


Ljusne hade en gång flera stora industrier. Man förstår att det funnits en
storhetstid när man ser de många hyreshusen, och till exempel en stor
numera nedlagd skoaffär. Nu var gräset tovigt på gården till några slitna
hyreslängor och en hel affärslänga i ett 1950-talshus gapade tom.


Men i Folkets hus var det renoverat - även om jag istället plåtade
dörren med det intressanta glaset.
Och nu ska ni få månadens lästips:
Bloggen Rostsverige. Den här länken går till inlägget där männen
bakom bloggen varit i Ljusne och dokumenterat rostig industrihistoria.
Klicka er sedan till huvudmenyn, och läs följetongen "Ska du verkligen
äta det där? Ett glesbygdsäventyr i 18 delar."
Enormt roligt.


Bönhuskafé med loppis i Trödje. Under två veckor har missionsförsamlingen hållt sitt hus
öppet för besökare. Vi slank in på näst sista dagen och kollade loppisen. Premiärdagen hade det
hållts husförhör, läser jag i Gästriklands Tidningar. Det hade Femtiotalsmannen, som gick i
 söndagsskola som barn, klarat galant. Jag hade fått skämmas.


Nybo café revisited! Klart jag måste visa Femtiotalsmannen
det fina 1950-talsfiket i Valbo utanför Gävle. Vi började faktikst
resan med kaffe på Dagnys hörna i Östhammar.


Älvar, forsar och Döda fallet.  Förutom 50-talskaféer och loppisar har vi under vår
bilsemester sett mycket vacker natur. Böljande kullar, faluröda hus och lador,
i den där svartröda färgen de har norröver (borde tagit bilder!!!).  Övergivna hus
och butikslokaler - ruinromantik. Kyrkor. Raggiga nötkreatur med roliga horn.
Nästa gång får det bli transportsträcka upp, och litet mer Jämtland.
Kanske på hösten, när de flesta loppisar är stängda... blir mer tid över till annat då.
(Tavlan hänger på Nybo Café.)

I morgon: Loppischock - hela listan från bilsemestern 2009.
1 kicki:

skriven

Åh, blåbärsbakelser!! Nån gång i gymnasiet hade jag en djup tanke om att livets mening kanske var just blåbärsbakelser och vad synd det vore om man dog utan att ha hunnit äta tillräckligt många. =) jag har en del att ta igen nu på senare år faktiskt, det var länge sen jag snubblade över nån god blåbärsbakelse... men jag åt god blåbärspaj senast igår!



Jag gillar de där fyrkantiga glasmuggarna, men de håller värmen så dåligt att de är USLA tekoppar. jag har de pyttesmå glöggmuggarna i samma modell däremot.

2 Kerstin:

skriven

Kul att du gillade biograf-skylten i Söderhamn, Den går jag ofta o tittar på !!! Faktiskt synd att du missade Rådhuskondis - det är en riktig pärla !!!

3 Tusse:

skriven

Ännu en underbar skylt! Och glaset med pilsnerflaskbottnarna sen!

Akrylglashandtaget förtjäner ett särskilt omnämnande - det var ett dylikt handtag i Linköping som fick mig att börja skriva "Stadens Ansikte" (som du har citerat i ett gammalt inslag)

4 Libby:

skriven

Kicki: Ja, man skulle kunna ägna sitt liv åt att äta blåbärsbakelser.

Kerstin: Ja, det var en praktmiss att inte ha koll på Rådhuskondiset - får bli nästa gång.

Tusse: Wow. Var satt det handtaget? Hur många "Stadens Ansikte" skrev du? Har du kvar alla klipp (ja, såklart, dum fråga)?

5 Tusse:

skriven

Vet ej hur många det blev till slut, 100? 200?

Har du inte boken kan jag meddela att det fortfarande finns några ex kvar. Och handtaget, som satt (sitter?) på Skolgatan, är med.

6 Anna:

skriven

Gillar din blogg! Skoj att se alla loppisfynd och sånt :) Har själv varit på många loppisar och auktioner i Ångermanland denna regniga sommar. Har fyndat en fin string-telefonhylla med två lådor och 9 delar Lotus gul (tallrikar & skålar) Du som har koll, vet du om det är Bibbi Breger som har gjort dekoren? Vissa verkar skriva att det är Stig Lindberg när jag kollar på internet. Kul bild på glaset i dörren. Sitter vid datorn i stugan och tittade ut genom fönstret mot en av våra gamla stugor där vi har en dörr med exakt samma glas :)

7 Anonym:

skriven

Hej och tack för världens bästa blogg! Jag har upptäckt den nyligen men har redan läst igenom hela bloggen från början till slut - den är underbar!



Nu är det så att jag har ett problem! Tänkte att du som har som mycket porslin kanske har svar på det. Jag har köpt en massa snygga tallrikar som är krackelerade och missfärgade i sprickorna. Har du något bra tips för att "dra ur" det bruna ur sprickorna? Jag har provat klorin, men det funkade inte...



Återigen, tack så hemskt mycket för superbloggen!

8 Libby:

skriven

Anna: Ska gå in och kolla på dina fynd! Jag kan inte så mycket om Gustavsbergsporslin, men hos Aletorp Antiks hemsida, deras porslinsregister, står det Bibi Breger på Lotus. Och jag tror att de har bra koll. http://www.aletorpantik.se/porcelain.asp

Anonym: Tack, snälla! Jag tror att det är kört med bruna sprickor, men har frågat Benny på Porslinsbloggen, som brukar veta allt. Återkommer med svar!

Kommentera här: