Bilutflykt - men vart? Gissa!


Det här är den sötaste lilla neonskylt jag sett (hittills). Femtiotalsmannen och jag är på en
kortsemester med bil. Gissa var vi är, och har varit, i dag! Den som har flest rätt utses till
veckans stormästare i geografi.
1) Var finns neonskylten? E´ de Mora?


Men först på vår resa
kom vi till  denna vackra järnvägsstationen
med stolta anor. Ledtråd: Vi har gjort ett byte - Uppland mot ett annat landskap.
2) Vad heter järnvägsstationen?


Mellan järnvägsstationen och neonskylten
gjorde vi ett stopp här.
Jag var avig, gillade inte stan.
3) Var ligger byggnaden ritad av Alvar Aalto?


I natt sover vi  på stadshotell.
Tidigare i kväll kollade vi in vackra bilar och en kul
loppis i stadens folkpark. Parken ligger nere i en dal, med en vattendrag som forsar rakt igenom.
Mycket fint. Få se hur många av er som säter de tre första och denna ort.
(Bilarna: Ford '56 (svart/vit) Chevrolet '56 (orange/silver) och Chevrolet '57 (röd))


4) Nå, var är vi?
Bilarna: Cadillac '58 (mörkblå/vit) och en De Soto '58 (blå/svart).
Tack till GrandPrix63, som hjälpt mig identifiera bilmärken och -modeller
så att jag kan berätta för er vad det är för bilar.

Svaren (och vinnaren) hittar du här.

Fler bilder från resan kommer i senare inlägg.
1 kicki:

skriven

Ah, den där tågstationen har jag ugglat på rätt många timmar... Avesta väl?

2 Syltan:

skriven

Den sista ledtråden låter som Avesta!

Där var jag för första gången i mitt liv i söndags! och rotade i en container på en bakgård, hehee! (Saabmannen skämdes, suck!)

Och vi såg en hel del "raggarbilar".

tågstationen ser fin ut, fast vi såg aldrig den...

3 Dödergök:

skriven

1) Hedemora

2) Krylbostation

3)Avesta

4) Ni är i Säter!

Jag tippar på att jag har alla rätt. :)

Ha så kul på semestern i södra dalarna, jag gör tvärt om och åker till stockholm idag.

4 Bloggtipsarna:

skriven

Vi gillar din blogg och har tipsat om den idag :)

http://bloggtipsarna.blogg.se/2009/june/ljuva-50-tal.html

5 grandprix63:

skriven

Bilarna på det övre fotot är Ford '56 (svart/vit) Chevrolet '56 (orange/silver) och Chevrolet '57 (röd)



På den undre bilden har du fotat en Cadillac '58 (mörkblå/vit) och en De Soto '58 (blå/svart)



Kondisskylten får tio poäng av tio :)

6 Tusse:

skriven

ALVESTA?

(har aldrig varit i Avesta/Krylbo men kom genast att tänka på Alvesta)

7 Farbror Sid:

skriven

Har ingen koll på var ni är... men bilderna var härliga!

8 Libby:

skriven

Dödergök: Grattis!

Bloggtipsarna: TACK!!!

GrandPrix63: Tack till dig också!

Tusse: Fel del av landet, men Alvesta är också en stolt järnvägsstad.

Frabror Sid: Glad att du gillade bilderna.

Kommentera här: