Ladda upp för påsken (helgtips)

Om två veckor är det påsk. Alla bloggar svämmar redan nu över av påskpynt. Och
i antikbodar och på loppisar trängs äggkoppar med tuppar, man kan få se riktigt vackra
dukningar i en del fönster. På väg till jobbet stannar jag ofta till framför butiken A&F Antik
på Upplandsgatan 22, Sthlm, och beundrar deras skyltning.
Häromdagen var det öppet (det är inte varje dag) och jag gick in. Plåtade de här underbara
äggkopparna i teak och plast. 



Och även loppisarna
firar påsk redan nu. Jag har börjat kolla efter loppisbutiker
utanför stan. Besökte förra veckan Erikshjälpen i Spånga,  belägen i en stor lokal
i ett industriområde. Stort, ocharmigt, men med lägre priser än innerstadens Myrorna
med flera. För att inte tala om antikaffärerna.
Empire-Amelie fyndade en tallrik med Stockholmsmotiv för 15 kronor. Det dyraste de
hade i porlsinsväg var Stig Lindbergs servis Svart Salix (bilden) för 1 295 pix.
Jag kollade i antikaffär nästa dag, där kostade kopp plus fat 295 kronor/styck. 


Erikshjälpens adress och öppettider hittar du här
Och de har till och med en egen blogg om second hand! 


På S:t Erikshjälpen tipsade de om Skopan, i Upplands Väsby.
Bara öppet lördagar kl 10-14. Skopan har en kul hemsida där
de lägger ut bilder på vad som kommer att finnas till salu
nästkommande lördag. De kallar sig "Sveriges finaste
secondhand" och lokalen är på 900 kvadratmeter.


Men gäller det påskgrejer finns fyndchans även i antikbodarna.
I december kunde man hitta väldigt fina glögglas för 30-50 kronor.
Nu gäller detsamma äggkoppar.


De här två roliga äggkopparna...


... införskaffade jag hos A&F Antik, för 15 pix/st.
Nu har jag lagt grunden till en samling...


Från barndomshemmet.


Från Antik & Kuriosa, Kista, i höstas.



Från Antik & Kuriosa, Kista, i mars.


Så... trevlig helg och lycka till på påskpryljakten!

1 Benny:

skriven

Den sista bilden, äggkopp i porslin "Pastell" från Gefle till vänster. Dekoren finns med ränder i olika färger. Jag har tallrikar och assietter som jag hade ute till försäljning tidigare (utan napp).



Jag kommer att göra lite inlägg om just denna äggkoppsmodell snart, måste bara ta bra bilder först!

2 betty lou:

skriven

letar äggkoppar men har inte hittat några till bra pris än, berså vore som fint. men dom i teak var ju urfina!

3 Sara:

skriven

Skopan är ett grymt ställe! Nu blev jag sugen på att åka dit...

4 mimi:

skriven

Vilka härliga äggkoppar - allihop! De i teak är ju så stiliga!

5 Mira:

skriven

Och i vår lokala bokhandel går alla böcker i gult... Ha en skön helg!

6 Anonym:

skriven

Så mycket fint du visar!

Själv står jag inför en separation. De ska inte vara i min garderob längre känns det som. Tror du nån annan kan tycka lika mycket om dem som jag?

Kolla dem på min blogg om du vill.

7 Libby:

skriven

Benny: Ser fram emot inlägget med äggkopparna från Gefle!

Sara: Tack för omdömet, då vet vi bestämt att Skopan är värt en resa dit.

Mimi: Visste väl att de tjusiga i teak skulle vara mest i din smak! Ja, de är fina.

Betty Lou: Den som söker skall finna!

Mira: Kul med bokhandelsskyltningen!

MosterMa: Tittade på dina galgar, de var kul och egentligen borde jag ha sådana eftersom jag har mest svarta kläder i garderoben (inte så 50-tal, jag vet!. Men jag satsar på trägalgar från 1940-50-tal med butiksnamn,så jag får stå över. Ni andra -kolla in Mostermas färgglada galgar!

8 betty lou:

skriven

tänkte bara säga att jag postade boken idag så den borde komma fram på måndag.



ang. skopan så har jag tänkt åka dit länge nu men jag har en ovana att sova länge så det blir aldrig av haha. ska iaf åka till spånga imon, tack för tipset. har velat besöka erikshjälpen länge men inte vetat om att de har butik i sthlm. tar dom kort, kan ju vara bra att veta innan man åker dit

9 Libby:

skriven

Betty Lou: Jag kommer inte ihåg om de tog kort, jag är en gammaldags cashmänniska...du får ringa och fråga!

Kommentera här: