Portergryta och plåta portar (helgtips)


Husmoderns köksalmanack är något att luta sig mot när middagsidéerna tryter. Alltid
en bild av sin samtid, ger almanackan råd om trendig mat och kommer med tips om allt
mellan himmel och jord. Jag samlar på Husmoderns köksalmanack och fick häromdagen
tag i 1958 års utgåva. Lycka. Kanske firar jag det med att laga portergryta i morgon.


Eller så "trollar jag med kakpulver". Känns bakelserna bekanta, men ändå inte? Tänk då
Kalle Anka från 1960-talet, tänk paj/tårttävling, tänk Kajsa Ankas eller Farmor Ankas
tävlingsbidrag. Mums. (Ur Husmoderns köksalmanack 1957)


Och så är det ju Portens dag i morgon lördag!
Ut och plåta några portar och var med i denna
bloggutmaning, läs mer här.
"Portens dag"? Finns det en sådan, undrar du.
Eftersom vi är några bloggare som nu har instiftat
den, så - ja!
(Bilden: Nässjö)
1 Sara:

skriven

Hej! Var har du fått tag på dina fina köksalmanackor från 50-talet? Är det loppisfynd månntro? De är i alla fall hemskt fina!

2 Matilda:

skriven

Jag har skrivit om din blogg i ett inlägg i min blogg, hoppas det är okej! Förresten tänkte jag tipsa dig om Motormuseet i Motala om du inte har varit där. Inte bara motorer utan allt möjligt från svunna tider. Väldigt mycket femtiotal. Jag har varit där flera gånger de senaste åren, ett fantastiskt ställe!

Kommentera här: