En liten bod i Blackeberg


Ja, vi befann oss alltså i
Blackeberg i förra veckan, min väninna Empire-Amelie och jag.
Plötsligt fick jag syn på en skylt med en pil och"Loppis och Antik". Tillägget "Antik" är alltid betryggande,
då brukar det finnas något mer än folks avlagda kaffebryggare och pulkor. Med en gammal
spårhunds envishet drog jag iväg i skyltens riktning.
På Sigrid Undsets gata 1 hittade vi Carlos som denna dag förestod boden.
UPPDATERING, 22 juli 2009: Boden har stängt. Återfinns nu på Marknadsplats Sundbyberg,
källarloppis i Sundbyberg med många olika försäljare.


Det var en välfylld bod med många riktigt fina saker. Som kaffekanna, sockerskål
och gräddsnipa ur Arthur Percys servis Vinranka (Gefle).


Mer Gefle! Underst fyra flata tallrikar Tellus, precis vad jag letar efter. Har ju 
bestämt mig för Helmer Ringströms Tellus som vardagsservis till lyan och har
än så länge bara några djupa tallrikar. MEN, fyrtio kronor styck. Nej, det ville jag
pruta på. Tyvärr  tillhörde inte grejerna på hyllan Carlos utan någon annan av dem
som har boden. Så han kunde inte pruta = Ingen affär. De ljusgula är också Gefle,
liksom Doris överst.


Ännu mer Gefle! Två fina karotter till färskpotatisen.


Jag började med allt Gefle eftersom jag gillar Gefle. Men
boden innehöll mycket mer, flera rum, kul. Både E-A
och jag föll för stolarna.


Två bloggvältare i en bild. Katter OCH bricka. Kitsch?
Nej, underbart. Kolla vänstra kissens min. Blackebergsboden
hade rätt mycket brickor, och även en hel del trevliga kakburkar från förr.
Prissatta lite halvhögt, men inte ohemult, och jag fick litet
prutmöjlighetskänsla.


Mer djur. Lisa Larson. Jag är ju inget fan, men just hennes hundar tycker jag är småtrevliga.


Vad vore en Loppis & Antik utan Stig Lindberg-grejer? Och en kobra.



Blå bordet bjöd på skönhet. Tallriken är vackra vackra Scala, Gefle, med signatur
Berit Ternell. Tekoppen är Rörstrands Korall. UPPDATERING: Tekannan är
Inger Perssons Pop-kanna från 1968 (Rörstrand) meddelar Kerstin.


Nå, köpte vi då någonting? Jo, som jag avslöjade i inlägget om Blackeberg
blev det en tavla (bilden) i förtida inflyttningspresent till Empire-Amelie, som ska
byta till en 1950-talslägenhet (och rättvisan i att hon och inte jag ska få bo i en
sådan lya kan vi ju ägna många grubblerier). Tavlan var något brittiskt,
sent 1800-tal.
1 tusse:

skriven

Hurra! Katter! Men jag för min del föredrar dem i naturligt tillstånd!

2 Kerstin:

skriven

Tekannan är ju Inger Perssons Pop-kanna från 1968 (Rörstrand). Fanns i flera färger.

3 Liz1e:

skriven

jag fattar det inte - varenda loppis jag trillar in på är proppfull med IKEA-grejor som ingen vill ha. inte jag heller.

4 Mimi:

skriven

Kul att hitta nya ställen! Synd att tallrikarna var så dyra.

5 agata:

skriven

Kattbrickan var bedårande. Och det kanske jag säger för att jag är partisk! ;-)

http://agata99.blogspot.com/2009/03/mjau.html



Men emellanåt kan priserna dra iväg på de mest märkliga saker. Som udda tallrikar. Mest bisarrt var mitt ovanliga besök i en antikaffär vid St Eriksplan där de ville ha 125 kronor för en udda assiett ur den serie jag samlar på. Knasigt dyrt!

6 Libby:

skriven

Tusse: Ja. Katter är bäst i verkligheten. Men kanske det mest avporträtterade djuret i kitschgenren?

Kerstin: Tack! Har uppdareat inlägget med din uppgift.

Liz1E: Hm... låter inte bra. Leta nya jaktmarker?

Mimi: Ja, det är verkligen kul att hitta nya BRA ställen. Det blir lätt att man går till samma ställen hela tiden.

Agata: Haha, ser att du redan har kattbrickan. Antikaffärerna i Stockholm tar bra betalt för servisdelar. Bisarrt med upp till 500-600 kronor för en kaffekopp med fat. Men - uppenbarligen finns det folk som köper eftersom de kan ha de priserna.

7 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Orginaltavlan är målad i slutet av 1700-tal i England. Hänger på National Gallery i London. Konstnären var en känd hästmålare. Anglofil som jag är så är jag lycklig över att plötsligt äga denna stora tavla. Den är finare i verkligheten med vagn, hästar och natur. Tack 50-tals damen :-)



Min snart nya lägenhet är finfin. Men det blir ingen 50-tals inredning, kanske någon enstaka pryl. Däremot uppskattar jag orginalinredningsdetaljer. Så köksluckorna kommer att få tillbaka orginalhandtag som finns sparade.



8 Jessica:

skriven

Vilken fantastisk liten affär.

9 Syltan:

skriven

Jag har en exakt likadan kattbricka!

Made in England. Köpt för en spottstyver för några år sedan. En kul grej till min kattsamling!

10 Pernilla:

skriven

Åh tack för tipset, jag bor nämligen i Blackeberg!! Älskar din blogg den är helt fantastisk!! Fortsätt så! Mvh Pernilla

Kommentera här: