Bara så snyggt, 1955


Lila på 1950-talsvis. Bilden hittade jag i en Femina från 1955, i ett reportage om att
sätta färg på sitt hem. Överkasten är Viola Gråsten. Den assymetriska gouachen målad av
Åke Hassbjer. "Undra på att rammakaren skakade på huvudet!", står det i bildtexten.
Jag tycker bara att det är så snyggt, så 1950-tal, alltihop.

PS. Vem vet var jag kan få tag på mörk fanérväv till väggen runt min säng?
1 Eleonore:

skriven

Önskar verkligen att man levt på 50-talet när man läser din blogg!

2 kattching:

skriven

snyggt!!

tyget ser ut som detta som finns till salu på tradera nu:

http://www.tradera.com/En-gardinlangd-orginal-RAFF-Viola-Grasten-NK-auktion_101389205

3 Libby:

skriven

Eleonore: Både ja och nej. Det var vackrare, och fanns nog ett annat lugn. Men det var svårare att vara kvinna. Jag tror 50-talet avnjutes bäst i efterhand...

Kattching: Visst! Det heter alltså RAFF. Finns antagligen med i den nya boken Tidlösa mönster, som jag inte har än, men som står på önskelistan till jul :-)

4 Svenskt Retro:

skriven

Stiligt. Jag är lite dålig på möbler men är inte den svarta stolen en Myra. På tal om det så hade dom en Myra-stol på auktionen jag var på i söndags, jag såg den inte så bra, men den gick för 450:- vilket auktionisten påstod vara den billigaste genom tiderna. I somras sålde han 4 stolar för 8800:-

5 Linda:

skriven

Urtjusigt!! Jag traderade faktiskt in ett par liknande sänglampor i förra veckan, fast i gult. Ska bli spännande att se hur de blir ovanför sängen.

6 Pernilla:

skriven

Vilket härligt tyg på överkasten! Älskar mönstret!!!

7 Emmy:

skriven

Jag funderade på att strand-mattor, alltså typ liggunderlag i bast eller så, som man tog med till stranden förr i världen innan badlakanet blev vad man tog med istället, kan passa att ha på väggen vid sängen!

8 Libby:

skriven

Svenskt retro: Jo, det är en Myran. 450 kronor låter som ett väldigt bra pris - om den var i fint skick.

Linda: De dyker väl upp bloggen då?

Pernilla: Ja, det är så fint. Och en bästsäljare, tror jag, det dyker upp i diverse heminredningsreportage från den tiden.

Emmy: Jo, det funkar. Det är något liknande de har på väggen på bilden. Men jag är ute efter fanérväv, tunna tunna "träflisor" sammanbundna till en väv. Mycket tjusigt.

9 Nils-Gustav:

skriven

Skulle det möjligen gå att använda sjögrästapet?

10 Libby:

skriven

Nils-Gustav: Tyvärr. Det är den där mörka teakfanéren jag är ute efter, tunn, vacker. Men tack ändå för tipset. Kul blogg du har, för övrigt.

Kommentera här: