En timme före jobbet (helgtips)


Jag brukar försöka göra något svep före jobbet några gånger i veckan. Jag arbetar kväll,
inne i stan, så på eftermiddagar kan man ofta se mig rota i loppisbutiker eller scanna av
antikbodar. I går blev det Roslagsgatan som fick ett besök. Källarbutiken Magasin 13 är
en favorit, där köpte jag min hallspegel och brukar kunna hitta udda Helmer Ringström-fat.
Och så är de bra på små roliga lampor. Jag älskar små roliga lampor.

En dag kommer jag att köpa en lampa här, det vet jag.
Kanske en EWÅ-lampa, i stil med den röda. Runt 500-600 kronor
får man ge för dem. Men då ska man veta att står EWÅ-lampan
i ett fönster på Upplandsgatan så får man lägga ett par
hundringar till. Jag vill dra av ett par istället...

Denna dag hittade jag en charmig burk för 20 pix,
OCH ett par Tellustallrikar (Helmer Ringström, Gefle).
Nu börjar en Tellusservis ta form i lyan!

I den andra källarbutiken, Kenth Lindströms Moderna & Antika, kan
man säga att min jakt på en stol till Svante Skogh-skrivbordet började.
Ett stiligt skrivbord behöver en stilig stol. Den här är inte riktigt min smak,
men väckte alltså tanken på skrivbordsstol.

Här har vi en Schaffenacker. Tysk som startade studio 1948 i Ulm.
Det finns mycket av honom på nätet. Många väggtavlor i keramik, reliefer med
djur, en hel del hästar. Inte heller den min smak, men 1950-tal/tidigt 1960-tal
och så är det litet kul att lära sig ett nytt namn.

Dagens sötaste. Porslinshunden är fransk, 1930-tal. Den stod hos Mästerby Antik.
Kostade lika mycket som en bordslampa hos Magasin 13. Men i går var jag ute för att lära
mig saker och få skönhetsintryck, inte för att shoppa. Om jag inte hade hittat den där
kornischen förstås. Den jag frågar varenda antikhandlare om. Enkel, slät teak, 270 cm lång.
Jag fann den inte nu heller.

En stund senare, Upplandsgatan. Utanför A&F Antik såg jag dagens fynd. Det fina lilla
bordet kostade bara 300 kronor. A&F har ofta trevliga saker till bra pris. Dessutom alltid
gullig skyltning. Nu behövde jag inget bord, men jag är övertygad om att någon gick hem
med det, smålycklig, senare i går.


Helgtipset? Håll ögonen öppna - åt mig - efter den där kornischen. Någonstans inne
i ett dunkelt förråd finns den. Teak, slät, 270 cm lång. Hittelön.
(Bilden tagen på Mästerby Antik.)
Trevlig helg!
1 Kryckan:

skriven

Bordet var verkligen snyggt, önskar att jag behövde ett och hittade det.



Såg ett par släta kornischer i en butik på hantverkargatan för ett tag sedan, så ta blåa linjen till fridhemsplan och knata förbi stadsmissionen (utan att fynda). ca 200 meter till ner mot rådhuset på andra sidan gatan ligger en antikbutik där de fanns, kostade mellan 100-150.



Jag har sex röda ruter, Helmer har jag för mig och en sådan pokerhand får man tyvärr inte ha, vill du byta mot något?



2 Tusse:

skriven

EWÅ tillverkades i Väsnamo och om ingenting har hänt skall deras 50-talistiska huvudkontor stå kvar - med eller utan neonskylt.

Magasin 13 är förvisso en favoritbutik!

3 AnnaSara:

skriven

Hej fina du! Vilka härliga lampor, och vilken härlig sida! Så mycket ögongodis så man blir sjuk! Jag har precis startat min loppisblogg, välkommen förbi om du har lust och tid över! Kanske du vet nåt om fina små fynd? :)

4 Hasse A:

skriven

Morrn.



Svar på något du undrade över på min blogg, jag skrev "orört av människohand", det enda jag gör är att korrigera horisonter och lodlinjer.



Ha de bra.

Hasse A

5 Libby:

skriven

Kryckan: Ska kolla den butiken. Grejen är att de ofta är korta. Den längsta jag hittills sett var "bara" 235 cm lång. Om Skotte: Jag samlar till servise av Tellus, Safari och kanske Dorothy. Övriga vill jag ha en (1) tallrik av. Och Skotte har jag redan en av. Men hojta om du hittar andra udda Helmertallrikar!

Tusse: Yep, har läst om fabriken.

AnnaSara: Låter som en blogg i min smak. Tittar in strax.

Hasse A: Du gör nästan en Cartier-Bresson, alltså. Imponerande. Här leks det med alla effekter som finns i Picasa :-)

Kommentera här: