Gården, 10 oktober


Livet är inte bara antikmässor och 50-tals-omgörning av lyan i Råsunda. Livet är
också gården i Roslagen, plocka in vinteräpplena och päronen i matkällaren, betrakta
oktobers vemodigt vackra skymningar, se fram emot att familjens jägare anländer till
älgjakten som i våra trakter börjar på måndag.


Fast Gefletallrikar passar in fint både i stan och
här ute. Dekoren heter Spets, av Sven-Erik Skawonius,
1961-64. Förvirrande nog finns det två dekorer Spets
från Gefle. Precis som det finns två Tina och två (eller
ännu fler) Ring.
Men... inte mycket att göra åt det nu.
1 kicki:

skriven

Oh. DEN spets har jag inte sett. till skillnad från den andra gillar jag den här!

2 Tusse:

skriven

Härlig bild, Libby! fast päronen ser lite åsidosatta ut.

Och naturligtvis kan du gissa vilka "frukter" som Tusse stoppade på sig i dag?

3 Roslagsbo:

skriven

Var i Roslagen har ni gården?

4 Libby:

skriven

Kicki: Jag vet, den andra har ingen karaktär.

Tusse: Ja, det är synd om päronen. Hm... vågar inte riktigt komma med en gissning. Det här är ju en familjeblogg.

Roslagsbo: Roslagsbro. Du själv då?

5 Helena:

skriven

Vilka underbara bilder!

6 Tusse:

skriven

Kastanjer.

Inte för att jag tror att man automatiskt blir intellektuell om man går omkring med kastanjer i fickorna. Men jag gör det ofta. En gång hade jag med mig kastanjer från Linköping som jag lade ut under ett kastanjeträd i London. Och du gissar rätt. Jag tog med några engelska kastanjer och lade ut dem under ett motsvarande träd i Linköping!

7 Benny:

skriven

En härlig syn, äpplena på Spets-tallriken! Är det Aroma-äpplen? Såna har vi normalt också, men icke detta år, inte en blomma blev det!

8 Libby:

skriven

Helena: Tack!

Tusse: Jag blev nyfiken och googlade på "kastanj/er i fickan". Kan tydligen bota allt från reumatism till ryggskott och obesvarad kärlek och verkar vara litet new age. Intressant. Ny "kunskap".

Benny. Ingen aning. Plockade från ett träd som ursprungligen bar två arter, glasäpplen (de där genomskinliga) och en vintersort. Sedean tror jag min far har ympat i minst två sorter till.

9 Roslagsbo:

skriven

Jag bor i Östhammar. Såg att du är här ibland.

10 Tusse:

skriven

Det var mer än jag kände till! Om kastanjernas påstått magiska egenskaper alltså.

11 Libby:

skriven

Roslagsbo: Ja, Femtiotalsmannen (som jag har gården tillsammans med) och jag gillar Norduppland.

Tusse: Nu vet du!

Kommentera här: