Loppisfynd, kl. 17.58


De skulle precis stänga, men jag hann göra ett snabbt svep. Jag tror att detta är ett
tvålfat, och att det kan vara 1950-60-tal. Bokstäverna läses IFÖ. 10 pix gav jag, kanske
mest för att kunna puffa till söndagens badrumsspecial här på Femtiotalsjakten.
Då får ni se 1950-talsannonser från bland andra IFÖ.
UPPDATERING: Haha, det är ingen tvålkopp, det är ett reklam-askfat. Läs Heléns kommentar
till inlägget. Tack, Helén!


Här har ni Tellus! Det är andra dagen i rad som jag hittar en del
i servisen. Kl. 17.58 betalade jag 5 pix för en något bestickskadad tallrik.
Tellus är alltså en dekor av Helmer Ringström, Gefle, och den servis
jag ska ha som huvudservis i lyan.


Snyggast i loppisbutiken var räcket. Vi befinner oss på Human Bridge i Kalmar.
Femtiotalsmannen och jag är på weekendsemester. Fler inlägg kommer, i snom tid.
1 Tusse:

skriven

IFÖ och IDO är förvisso välkända märken på sanitetsporslin, men hemma i 60-talsvillan hette toalettstolen SPHINX.

2 helén:

skriven

Hej,

vilken under bar idé att ha ifö fatet som tvålkopp, det är ett askfat, det finns i ljustgrönt och ljustblått också. Jag har en faster som jobbat på ifö och hemma hos dem fanns detta och stora runda askfat.

Hälsningar Helén i Osby

3 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag är född och bor i det lilla brukssamhälle som byggdes upp kring Ifö-verken under nittonhundratalets första hälft. I hela byn finns det avtryck från keramikindustrins tillverkning. Husfasader av mosaik, tyvärr ganska sjaskiga, fontän på torget, utsmyckningar på hotellet och andra olika efterlämningar.



Mitt allra första jobb i slutet av åttiotalet var som svarvare på Ifö. Jag gjorde isolatorer av större format, ungefär två meter höga var de nog.

4 Libby:

skriven

Tusse. Outgrundligt.

Helén: Tack för upplysningen! Ja, jag tyckte ju att det var väldigt stort för att vara tvålkopp, haha.

Moster Mjölgumpa: Vad spännande!

5 Lena:

skriven

Ett sådant askfat fanns också i mitt föräldrahem - ett ljusblått. Inser nu att det måste vara för att en nära släkting jobbade på ifö...

Kommentera här: