"Många långa kvällar"


God morgon, måndag. "Så mycket arbete det är nedlagt i de här handarbetena",
sa jag till Femtiotalsmannen på Pingstkyrkans loppis i lördags. "Nu dumpade i en
låda, bortslumpade, fem kronor styck".
"Många långa kvällar", sa Femtiotalsmannen.
Jag skulle vilja rädda alla tavlorna, hedra kvinnorna som broderade tusentals korsstygn
under det mörka vinterhalvåret. Men det finns inte plats.


Fast talgoxarna - eller är det blåmesar - kunde jag inte lämna kvar. Blandteknik,
kraftiga korsstygn och någon slags ryaknytning?
Tavlan är fantastisk, enades vi om, damen bakom disken och jag. Eller hur?

Trevlig fortsättning på veckan!
1 Tusse:

skriven

Påminner mig om Grand Magasin i Landskrona (affären fanns fortfarande kvar 2007) som sålde tryckta mönster till dylika tavlor.

2 Yvonne:

skriven

Helt klart Talgoxar! :)

Och jag håller med, härlig tavla! Vart ska du hänga den om man får fråga?

3 Libby:

skriven

Tusse: Grand Magasin, liten kusin till Magasin du Nord?

Yvonne: Ja, det är frågan. Hamnar förmodligen där all "den konst de svage kalla kitsch" i ett av gästrummen på landet. Funkar inte rikigt i lyan.

4 Christin:

skriven

Helt oemotståndlig och charmig liten tavla !



När det gäller Grand Magasin har den butiken väldigt lite med Magasin du Nord(som för övrigt numera nog enbart heter Magasin)att göra :-)

En gammaldags sybehörsaffär som fortfarande 2009 ser ungefär likadan ut som den alltid gjort.

5 anna:

skriven

Jag brukar stödköpa handvirkat spets rätt ofta, just för att hedra alla rara tanter som suttit och knåpat. Måste säga att talgoxarna är bedårande!

Kommentera här: