Öland - en lång kärleksaffär


Femtiotalsmannen och jag älskar Öland. Första gången vi var där tillsammans var 1992.
Då var lanthandeln i Vickleby öppen, det skulle den vara några år till. Numera är den
privatbostad.


Vi pratade litet med kvinnan i paret som nu senast köpt huset där det
var affär. Hon berättade att de inte bestämt sig vad de ska göra
med butikslokalen. "Affärsidéer mottages!" sa hon, litet skämtsamt.


De har känslor för sin gamla affär!
Lapparna med Icander och Monica hittade
paret i källaren och har skrivit små
meddelanden på.


... och de har gjort det fint i skyltfönstren!


Vi önskar lycka till!


Nu rör vi oss söderut, det är södra Öland vi tycker så mycket om.
Hos Kupan i Mörbylånga fanns den broderade tavlan.


Vi blir litet deppiga i Mörbylånga. Bokhandeln är nedlagd, och det gamla
fina fiket. Hur är det med fiskaffären...?


Jo, Ideströms fisk har öppet. Men fisken har just sålt slut denna dag. Vi beundrar
det rutiga golvet och fåtöljen.


Affären är öppen de dagar fiskaren varit ute på morgonen och kommit
hem med fångst. Sedan stänger den när fisken är slut. Enkelt, eller hur?


Husets bostadsdel har vacker dörr
och glasbetong.


I Kastlösa finns mack och bilverkstad, som verkar vara igång. Men livsmedelsbutiken
lades ner förra året. Nu är butikerna nedlagda i samtliga byar där Femtiotalsmannen och jag
hyrt hus under åren. Vickleby, Kastlösa, Hulterstad.


Men Kastlösa har i alla fall sin verkstadsservice.
Och när vi korsar ön och kör en bit norrut hittar vi
något som inger hopp...


Gårdby kafé och lanthandel slår det mesta i sin genre.


Romantiskt renoverad, och med både basvaror och roligheter.


Honung, saft och chokladdoppat tunnbröd.


En riktig lanthandel har allt, även kläder.


En strut karameller och hundra procent nostalgi.


Mer godis! Läs om DU-skylten i ett tidigare inlägg.


Kaféet. Citronmarängkakan rekommenderas. Jag gillar inte shabby chic och helvitt,
och vill säga: Se hur fint det blir om gamla möbler får behålla sin färg, och så kör man
vitt som accentfärg istället.


Nu lämnar vi Öland för den här gången.
På återseende!

1 Helena:

skriven

Måste fråga Libby.... Den fina "sardinburks-bilen" på första bilden... Är den din? dregel Hehe... Härliga miljöbilder. Verkar ha varit en kanonvistelse på Öland. Kram

2 Svenskt Retro:

skriven

Vilka härliga reportage du gör och vilken fantastiskt lanthandel.

3 Libby:

skriven

Helena: Nä, inte min. Jag glömde fråga om det var "butiksägarnas" bil. Fin var den i alla fall! Jag skulle gärna vilja ha en 50-60-talsbil, Saa 95 eller Volvo Duett, men eftersom min tekniska förmåga begränsar sig till att fylla på spolarvätska lär det aldrig bli av. Man ska kunna mecka om han man ska ha gammal bil. Suck.

Svenskt Retro: Tack! Ja, lanthandeln var så fin. Så genuin och samtidigt modern.

4 Tusse:

skriven

Påminner om min senaste Ölandsresa med Fyrtiotalskvinnan, vi hade en likadan bil då. För övrigt är det egendomligt hur långsamt tillvaron förändras på öar. Men tillvaron förändras även där, faktiskt.

5 Pernilla:

skriven

Älskar också Öland! Har tvingat pojkvännen att stanna vid så gott som alla Loppis-skyltar på hela ön he he! Tack för ett fina repotage! /Pernilla

6 Ylva:

skriven

Kul att titta på allt fint du sett på Öland. Är ju ölänning själv och maken härstammar från södra Öland. Man blir så lätt hemmablind och far förbi allt det fina när man åker till släkten söderut. Trevligt att bli påmind.

Kram Ylva

7 Syltan:

skriven

Jösses, vad jag blev sugen på att åka till Öland, för där har jag aldrig varit och tiden ser ut att ha stannat på dina fina bilder. Underbart - tycker jag! Men tänk om jag bodde där ... då skulle jag bli sjuk av att se alla stängda, gamla hus som ingen vill ha ... Tack för fint reportage och du:

GRATTIS TILL GULDET! :-)

8 Libby:

skriven

Tusse: Är det så? Även på öar med bro?

Pernilla: Nästa sommar när vi åker på bilsemester till Småland lär det bli en Ölandsvisit också. Vid den årstid då loppisskyltarna står som spön i backen.

Ylva: Visst är det lätt att bli hemmablind. Det märkte jag när jag gick omkring i mitt Norrtälje med en kompis, som pekade på än det ena än det andra och tyckte det var fint. Saker jag inte tänkt på.

Syltan: Men det finns ju öppna hus också! Åk dit nästa sommar, när det är mer liv och rörelse än på hösten, så slipper ni bli deppiga :-) Perosnligen gillar jag dock hösten på Öland bäst. Och drömmer om att få sitta i en varm stuga och uppleva fåken!

9 Tusse:

skriven

Bron har kommit till på senare år ...

10 Erika:

skriven

Vileken UNDERBAR resa, jag bara måste till Öland känner jag nu. Är den vackra bilen din?

11 Libby:

skriven

Erika: Ja, Öland är fint. Nej, bilen är inte min.

Kommentera här: