Vem tar sig an 1950-talshicket?


När ska 1950-talshicket göra comeback? Jag gissar att rockabillybanden,
och kanske Jerry Williams, hickar på. Men när ska vi få en Melodifestivallåt
eller en Idolvinnarlåt med hick? Här en extrem, The Mudlarks "Book of Love"
där hicket i refrängen har övergått i galande tupp med förkylning. Men jag ville
ge ett tydligt exempel.


Elvis med "All shook up". Hela låten är en lätt hickning. "Oh well (hickning)
bless (hickning) my soul (hickning) osv. Snyggt!

1 Benny:

skriven

Själv är jag nog mer en jazz-man...har aldrig varit nån fan av rockande höfter och hicket...hehehe...hellre Sinatra eller någon av de andra mer eller mindre kända jazzmusikerna från 1955-65, finns otroliga mängder bra musik om man ger det lite tid!

2 Libby:

skriven

Benny: Men hicket är roligt, tycker jag! Frank Sinatra och Elvis delar min förstaplats.

3 kicki:

skriven

Jag tror att det ligger för långt bort för att det ska komma tillbaks, faktiskt - har man inte lärt sig att lyssna på nåt som liten så är det svårt att ta till sig. Jag diskuterade det med en jazzmusiker bara härom dan. Jag förstår mig inte på jazz och han förstår sig inte på synth; han saknar förmågan att bli lyrisk över små klockrena ljud och finurliga ljudslingor, och jag blir mest stressad och irriterad av jazz, antagligen för att jag helt enkelt inte fattar grejen...

4 Jaktkorsetten:

skriven

Kom till rockabillyklubben <a href="http://www.rocketroom.se">Rocket Room</a> på Debaser nästa fredag. Där kommer det att höras femtiotalshick både på skiva och från scenen.

Kommentera här: