Första, andra, tredje...


Är inte det här en helt fantastisk väggbonad? Titta på alla detaljerna: Vinden
i gardinen, det rutiga golvet, köksduken, spisen. Bonaden hänger på Adas kaffestuga
i Östhammar. Där fikade Femtiotalsmannen och jag i går, efter att vi bevistat, och livfullt
deltagit i, auktionen vid Järnboden i Harg.


"PRECIS en sån har min mor", sa Femtiotalsmannen om Kockumskannan. Så jag
ropade in den åt honom för 40 pix. Den får göra sällskap med burkarna i köket på landet.


Jag gillade auktionsutroparen. Raka snabba puckar, bra info om tillverkare/formgivare
och inga sådana där buskisartade "höhö - vågar du komma hem till frugan med
den där-skämt" som en del utropare kör med. Här säljer han en hatt med hattask.


Det fyndades friskt. Själv var jag ensam om att vilja ha den här byrån.
Jag fick den för 50 pix plus 10 i slagavgift. Andra besökare fyndade, till något
högre priser då:  Viola Gråsten-tyger, persisk matta, ryska ikoner från 1800-talet,
Carl-Harry Stålhane-vas, Jieburk. Kul auktion, inte ett enda tråkigt utrop.
Förblev osålt: Grönlaserat hörnskåp, ädel-70-tal. 


Oklart varför, kände jag strax efter att klubban fallit, 
men jag såg till att vinna budgivningen om denna Pentti
Sarpaneva-vas. Men när jag hade diskat och putsat den förstod jag. 
Vasen är som ett stort stycke is med litet Coca-Cola i.
En fantastisk syn i solljus (bättre än på biden).
Men den kanske får gå vidare ändå. Vi får se.


Det var loppis också. Där hittade jag två solgula
Geflefat. 20 pix för två fat. De är reklam för Hassan Kaffe,
som finns med i listan över gamla svenska kaffesorter
och rosterier i ett inlägg om kaffereklam här.


Stopp för katten, här ska jag gå över! Sötaste skylten sitter i en by
inte långt från vår.


Hemmastadd. Litet provisorisk än, min inredning i lyan, men klart är
att dagens auktionsfynd ska bo ihop med ena Stringhyllan! Så här nöjda
ser de ut tillsammans. Till vänster skymtar "Soffan", som du kan vara
med och döpa här.

Det är auktion vid Järnboden i dag också, kl 12-14. Kan alltså rekommenderas.
Jag hoppade över konst- och antikmässan i Frihamnen som pågår fre-sön.
Berätta om du varit där och bloggat om det. Jag är ändå nyfiken.
1 Tusse:

skriven

För Tussekatter i övergångsåldern ja ... MIEU!

2 Linea:

skriven

Byrån passade verkligen utmärkt med stringhyllan! Vilka kompisar!

3 Skaffaren:

skriven

Läcker ådring på byrån, den ligger dock i lä när jag ser Sarpaneva-vasen. Den skulle göra sig i fönstret hemma bredvid en Pukebergare.

4 Elisabet:

skriven

Och exakt en sån där svart burk med rosor på, står i mitt fönster och i den burken har jag trådrullar.

5 Libby:

skriven

Tusse: Förstod att du skulle gilla skylten.

Linea: Ja, de blev bundis på direkten.

Skaffaren: Egentligen är vasen inte alls min stil. 60-tal? 70-tal? Och klumpig. Men sättet den reflekterar ljuset på, wow.

Elisabet: Kärnkaffeburk. De var fena på reklam. Undrar hur kaffet smakade?

6 Erika:

skriven

Vilken rar kattskyllt. =)

7 Helena:

skriven

Kanonfin byrå! Vilket kap!!!!=D

Kommentera här: