Jag hade ju ingen transistor...


Den här miniradion står på sekretären som prydnad. Men den funkar faktiskt, om
man lyckas rikta den lilla antenntråden rätt. Före den gångna helgen fanns ytterligare
två radioapparater i lyan, även de nyproducerade retromodeller.
Den amerikanska, och den svenska.
Man kan tycka att det räckte så?


Men jag hade ju ingen transistor! Och när det var loppis i grannbyn i helgen så...
tja, nu finns det fyra radioapparater hemma hos mig. Min gissing är att Luxorita som
modellen heter är en sextiotalsradio. Men den får dispens.
Bra ljud, stilig, gjord i Motala.


P1, P2, P3. Transistorn tillverkades
innan P4 kom till. Efter P3-markeringen
är en reklamkanal det enda som går
att få in?

1 Tusse:

skriven

Jag är absolut ingen vän av retromodeller ... kan dock bli nostalgisk när jag ser gamla Centrumannonser för galonklädda transistorapparater med förföriska namn som Mambo och Transita, eller varför inte Philips Anette.

Men därmed är vi inne på 1960-talet.

2 Anna:

skriven

Vilken underbar Orancia-reklam!!!

Fin radio också :)

3 Libby:

skriven

Tusse: Luxoritan är galonklädd.

Anna: Det är ett sådant där nostalgivykort.

4 Tusse:

skriven

Jag har haft en Luxorita, men den var inte galonklädd utan fanerad. Fronten var av elfenbensfärgad plast.

Gamla radiorattar fulla av smuts och hudpartiklar är en mardröm att rengöra (probatum est).

5 Ebba:

skriven

Fina radios! Apropå gamla portabla radioapparater, min mamma har en sån här från mitten av 60-talet. "Bajazzo Telefunken" och den har fantastiskt starkt ljud i klass med de där poppis Tivoli-audio som folk köper nu, och har funkat som en klocka sedan 60-talet. Underbar! Bild på den:

http://www.roetta.it/ik3hia/transistor/tfkn_bajazzo/bajazzo_01.jpg

6 Natalie:

skriven

Åhh din "svenska" radio är sååååå snygg! Älskar dig bliogg förresten! Jag är inne vaaarje dag :) Ha det så bra!

7 Libby:

skriven

Tusse: Hudpartiklar! Yuck!

Ebba: Det var innan de tillverkade alla tekniska apparater med inbyggd "ska paja om fem och ett halvt år"-funktion. Snygg!

Natalie: Tack! Vad roligt! Den svenska finns på Clas Ohlson, inte skrämmande dyr.

8 Tusse:

skriven

Ja, kulturlager av femtiotalsfingrar med spår av degmassa, baconfett, cold cream ... you name it!

Sedan ratten avmonterats låter man den stå och dra i ett samtida diskmedel (Yes eller Foom, eller varför inte femtiotalsklassikern Soab) och rengör den därefter med en tandborste (Kungs, Pro eller annat märke som var populärt på den tiden)

Kommentera här: