När drack du från en dricksvattenfontän senast?


Dryckesfontän, dricksfontän, dricksvattenfontän. Namnen är många när man söker på nätet.
Kanske rör jag mig i fel miljöer, men det var länge sedan jag såg en dricksvattenfontän (det bästa ordet,
tycker jag). Förr fanns de överallt i offentliga miljöer - på apotek, järnvägsstationer med flera ställen.
Historien om hur amerikanen Luther Haws uppfann the drinking faucet/drinking fountain, och en uppsjö
moderna och retromodeller från företaget Haws att titta på, finns här.
(Bilden är ur en annons för barnkläder, sent 1950-tal.)

UPPDATERING: Läsekretsen tipsar om dricksvattenfontäner i bruk:
Göteborg: På Liseberg och utanför domkyrkan (den senare kan dock vara tagen ur bruk).
Stockholm: På gatan mellan Biologiska museet och Lilla ingången till Skansen
samt på Nybroplan/Raoul Wallenbergs torg.
1 Tusse:

skriven

Ja, de fanns på apotek, och om apoteket hette Lejonet kunde vattnet komma ur en lejonmask när man tryckte på en mässingsknapp.

Varifrån vattnet kom om apoteket hette Hjorten vågar jag inte ens tänka på ...

Dricksfontäner finns ännu i betydande antal på Stockholms gator och torg, men det var länge sedan jag såg någon som var i drift.

2 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag gjorde det förra veckanvid Grand Canyon. Men hemma i Sverige är det nágot ár sedan, innan de tog bort den vi hade pá min arbetsplats.

När jag gick pá lágstadiet fanns det en jättegammal ute pá skolgárden. Jag minns att jag snubblade och slog ett stort hack i hakan pá den...

3 Albert:

skriven

GLAD PÅSK!!!

4 Anta Snaque:

skriven

Dricksvattenfontäner fanns på varje våning i min gamla skola. Och i det gamla Apoteket Lejonet fanns precis en sådan som Tusse beskriver. (Nu är apoteket flyttat till nya lokaler och fontänen fick inte följa med. Tyvärr.)

5 JJ:

skriven

Jag har sett dessa på Liseberg och utanför Domkykan i Göteborg. Kanske är den sistnämnda borttagen nu då de har byggt om där i vinter.



6 Lempa:

skriven

Finns en fungerande sådan med kallt o gott vatten på gatan mellan Biologiska museet och Lilla ingången till Skansen...Trevlig Blogg du har.

7 Staffan H:

skriven

Dricksvattenfontänen var ju vanlig förr, men verkade ha försvunnit helt från Stockholms gator och jag fotograferade några "kvarglömda" i olika stadier av förfall. Förra året fick jag syn på ett par stycken där det gamla fundamentet moderniserats och minsann - de funkade också. En hittade jag på Nybroplan/Raoul Wallenbergs torg. Det kanske kommer fler så småningom?

8 Marika på Odlingspyssel:

skriven

Hu, dricksvattensfontäner i all ära, men sedan jag såg en mindre ren man suga i sig vatten från en så dricker jag aldrig aldrig mer från en.

Kommentera här: